دیده‌بان حقوق بشر: جمعه خونین زاهدان مرگبارترین سرکوب سال در ایران بود

جمعه, 2ام دی, 1401
اندازه قلم متن

تظاهرات زاهدان

ار اف ای 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای تاکید کرد که هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره ایران، که اخیراً تشکیل شده‌است، باید توجه ویژه‌ای به جنایات نیروهای امنیتی در مناطق با اکثریت اقلیت‌ها مثل زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان معطوف کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز پنجشنبه اول دی‌ماه، با انتشار گزارشی از سرکوب معترضان زاهدان در روز هشتم مهر، که به «جمعه خونین» معروف شده، اعلام کرد که بر خلاف ادعای حکومت جمهوری اسلامی، مدرکی مبنی بر استفاده معترضان زاهدان از سلاح گرم در این روز پیدا نشده است.

به گفته این سازمان، نیروهای امنیتی، در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز و غالبا پرجمعیت در دست‌کم ۱۳ شهر در سراسر کشور، از هفت‌تیر، شات‌گان، و تفنگ‌های جنگی علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام‌ جمعه اهل سنت زاهدان نیز روز چهارشنبه  ۳۰ آذر، به صراحت حاکمیت جمهوری اسلامی را مسئول تیراندازی به معترضان در «جمعه خونین» زاهدان معرفی کرده و تقلیل مسئله به خطای شخصی ماموران را رد کرده بود. وی در عین حال، تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان را «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده» توصیف کرد.

مولوی عبدالحمید، در یک سخنرانی در جلسۀ مدیران مدارس دینی اهل‌ سنت شورای هماهنگی سیستان‌ و بلوچستان، با تاکید بر اینکه «در حادثه مصلی حتی یک مامور نظامی هم کشته نشد» گفت: «اما ما مدرک داریم که مردم در مصلی از چهار طرف هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند و مصلی کاملا در محاصره بوده است و معتقدیم که مردم ما را نه فقط ماموران، بلکه حاکمیت و نظام زده است.» 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.