مولوی عبدالحمید: چه کسی فکر می‌کرد در نظام علما تجاوز جنسی صورت گیرد

چهارشنبه, 7ام دی, 1401
اندازه قلم متن

دیدار مولوی عبدالحمید با علی خامنه‌ای، عکس آرشیوی

رادیوفردا

مولوی عبدالحمید پرنفوذترین روحانی سنی‌مذهب ایران بار دیگر از «تجاوز جنسی» و «شکنجه‌های سنگین» در زندان‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

او روز سه‌شنبه ششم دی در توئیتی نوشت: «چه کسی فکر می‌کرد در نظامی که علما در رأس آن هستند و عنوان جمهوری اسلامی دارد، به ‌جای شنیدن صدای معترضان، با آنان رفتارهایی مثل قتل، اعدام، تجاوز جنسی و شکنجه‌های سنگین صورت خواهد گرفت؟!»

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «آمران و عاملان این جنایات چه جوابی در پیشگاه خدا دارند؟!»

 

ماه گذشته نیز مولوی عبدالحمید، در توئیتی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته بود به موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر، سرکوب و اعتراف اجباری» رسیدگی کند.

او روز ۱۵ آذر تاکید کرد که موضوع «تعرض جنسی به زندانیان زن»، نه تنها «در رسانه‌ها بازتاب یافته»، بلکه «روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است».

به تازگی، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در نامه‌ای از زندان اوین، ضمن تایید آزار و اذیت و شکنجه زنان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری، «تعرض جنسی به زنان معترض را ابزاری برای سرکوب معترضان» از سوی جمهوری اسلامی دانست.

اما ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی وابسته به قوه قضاییه روز سه‌شنبه ششم دی از بازدید کاظم غریب‌آبادی رئیس این ستاد از زندان زنان (قرچک) خبر داد و این اظهارات خانم محمدی را رد کرد.

این ستاد مدعی شد که در جریان گفت‌وگوی غریب‌آبادی با تعدادی از بازداشت‌شدگان زن، «مطلب و یا شکایتی درخصوص آزار جنسی مطرح نشده است که بخواهد مورد پیگیری قرار گیرد.»

همزمان عبدالصمد خرم‌آبادی معاون نظارت بر امور دادسراها، ضابطین و زندان‌های کشور به خبرگزاری میزان گفت که در روزهای اخیر هیاتی ۳ نفره از دادستانی از زندان زندان قرچک بازدید کردند.

او نیز مدعی شد در جریان این بازدید «هیچ ادعایی در رابطه با تعرض و آزار و اذیت در مرحله بازجویی، نزد ضابط قضایی، حضور در بازداشتگاه و مرحله دادسرا و زندان از سوی زندانیان مطرح نشد.»

سازمان زندان‌ها وابسته به قوه قضاییه روز چهارشنبه ۱۶ آذر نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گزارش‌ها در این باره را تکذیب کرده بود.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی درباره سرکوب اعتراضات سنندج، اعلام کرد که تخلفات جدی علیه زندانیان از جمله زنان و کودکان زندانی را مستند کرده که این تخلفات شامل آزار و اذیت و تجاوز جنسی است.

همچنین علاوه بر ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که تعرض جنسی ماموران به معترضان زن را نشان می‌دهد، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره روز ۲۶ آذر خود با انتشار گزارشی، از استفاده سازماندهی شده مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران از حربه «تجاوز» برای «تحمیل عفاف» و ساکت کردن معترضان زن خبر داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.