پرونده مهدی محمدی‌فرد؛ آرایشگر ۱۹ ساله‌ای که بعد از شکنجه به دو بار اعدام محکوم شد

پنجشنبه, 15ام دی, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

مهدی محمدی‌فرد، آرایشگر و تتوکاری است که روز پنجشنبه ۱۵ دی تولدش را به جای اینکه در کنار خانواده و دوستانش جشن بگیرد، در زندان نوشهر گذراند.او جوان معترضی است که به اتهام آتش زدن یک کیوسک پلیس به دو بار اعدام محکوم شده و خانواده‌اش در تمام سه ماه گذشته تحت فشار بوده‌اند.

مهدی محمدی‌فرد مانند بسیاری از جوانان معترض دیگر در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در نوشهر به خیابان رفت. روز ۳۰ شهریور یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در این شهر آتش گرفت و چند روز بعد در تاریخ ۱۰ مهر ماموران جمهوری اسلامی، مهدی را به اتهام دست داشتن در این آتش‌سوزی بازداشت کردند.

منابعی مطلع که برای حفظ امنیتشان نخواستند نامشان منتشر شود به ایران اینترنشنال گفتند بازداشت مهدی با ضرب و شتم و خشونت شدید همراه بوده است. خانواده او تا یک هفته از محل نگهداری او خبر نداشته‌اند و تماس‌های آنها بی‌پاسخ بوده تا نهایتا یک نفر از زندان بازداشت مهدی را به آنها خبر می‌دهد

بنا بر روایت‌های رسیده به ایران اینترنشنال، او در زندان و برای گرفتن اعتراف اجباری در انفرادی نگهداری شده و چند روز در سلولی بوده که تخت و پتو نداشته و «بسیار کثیف و پر از سوسک و موش بوده است».

بر اساس این گزارش‌ها، شکنجه‌های جسمی او حاوی آزار و اذیت جنسی هم بوده و او به دلیل صدمات ناشی از این شکنجه‌ها یک روز در بیمارستان بستری شده است.

خانواده محمدی‌فرد در طول سه ماه گذشته حق گرفتن وکیل نداشته‌اند و تنها بعد از اعلام حکم دو بار اعدام برای این آرایشگر جوان اجازه پیدا کرده‌اند وکیل داشته باشند و به حکم اعتراض کنند.

یکی از این منابع آگاه به ایران اینترنشنال گفت مهدی به دلیل مشکلات خانوادگی به افسردگی شدید مبتلا و تحت نظر روانپزشک بوده است. در طول فرآیند دادرسی به پرونده پزشکی او توجه نشده و ماموران حکومت حتی سندی که گواه بیماری او بوده به دادگاه نداده و معدوم کرده‌‌اند.

سرنوشت مشابه عرشیا تک‌دستان، جوان ۱۸ ساله

مهدی محمدی‌فرد تنها جوان معترضی نیست که در نوشهر به اعدام محکوم شده است. بر اساس گزارش‌ها، عرشیا تکدستان، یک معترض ۱۸ ساله دیگر هم در این شهر به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۵ دی در گزارشی او را به «لیدری» اعتراضات متهم کرد و مدعی شد این جوان معترض «اقدامات مجرمانه قابل توجهی» را در آنچه «اغتشاشات» خوانده، انجام داده است.

تسنیم در گزارش خود به اعترافات اجباری تکدستان استناد کرده و با اشاره غیرمستقیم به محتوای تلفن همراه او و حساب‌هایش در رسانه‌های اجتماعی اضافه کرده در پیام‌هایی که عرشیا با دوستان خود در فضای مجازی رد و بدل کرده، آمده است:‌ «در چالوس و نوشهر غوغا بپا کردیم»، «مامور ناجا را در تجمعات زدم».

اجبار بازداشت‌شدگان به قرار دادن رمز تلفن همراه و حساب‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی در اختیار ماموران حکومت به رویه‌ای معمول در زندان‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده است و آنها از محتوای یافت‌شده در تلفن افراد برای وضع اتهامات سنگین به افراد سواستفاده می‌کنند.

وبسایت هرانا در گزارشی درباره تکدستان از قول یک فرد مطلع نوشته است: «دادگاه صادرکننده حکم، تشویق جمعیت حاضر در تجمع و همچنین پرتاپ یک شیشه دلستر و یک تکه سنگ به سمت خودروی نیروی انتظامی را از مصادیق اتهام افساد فی الارض برای وی دانسته است.»

بر اساس این گزارش، یک منبع نزدیک به خانواده تکدستان گفته: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از عرشیا اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته شده است.»

زندگی مهدی ۱۹ ساله، عرشیای ۱۸ ساله و حدود ۱۰۰ معترض دیگری که یا حکم اعدام گرفته یا در خطر اعدام‌اند در دست حکومتی است که در سه‌ ماه گذشته حدود ۲۰ هزار زن و مرد و نوجوان را بازداشت کرده تا فریاد «زن، زندگی، آزادی» را خاموش کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.