مستندی درباره زندانیان سیاسی ایران در جشنواره برلین به نمایش در می‌آید

دوشنبه, 26ام دی, 1401
اندازه قلم متن

پوستر جشنواره فیلم برلیناله

رادیو فردا

جشنواره فیلم برلین روز دوشنبه ۲۶ دی نام مستند «جایی که خدا نیست» ساخته مهران تمدن را به عنوان یکی از آثار حاضر در دوره آینده این جشنواره در بخش فوروم اعلام کرد.

در این مستند سه زندانی سیاسی سابق ایرانی در یک سلول زندان شبیه‌سازی شده در حومه پاریس، مروری می‌کنند بر بازجویی و شکنجه خود در زندان‌های جمهوری اسلامی. این فیلم به عنوان محصولی از فرانسه و سوئیس معرفی شده است. مهران تمدن پیشتر با فیلم مستند «ایرانی» در دوره‌های قبلی جشنواره برلین حاضر بود.

تاکنون نام فیلم‌های «آژیر/پری آبادان» ساخته سپیده فارسی در بخش پانوراما، «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی در بخش نسل و «هفت زمستان در تهران» ساخته استفی نیئدرزول در بخش چشم‌انداز سینمای آلمان معرفی شده است.

فیلم «کیسه برنج» ساخته محمدعلی طالبی هم قرار است در بخش مرور جشنواره برلین به نمایش درآید. این فیلم که سال ۱۳۷۵ ساخته شده پیشتر در دوره‌های گذشته جشنواره برلین به نمایش درآمده بود و حالا به انتخاب تیلدا سوئینتن، بازیگر شناخته شده بریتانیایی برای نمایش دوباره انتخاب شده است.

فیلم «آژیر/پری آبادان» که به صورت انیمیشن ساخته شده داستانی درباره روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ دارد و وقایعش در آبادان می‌گذرد. فیلم درباره نوجوانی به نام امید است که پس از بمباران پالایشگاه‌ آبادان به‌دنبال برادر گمشده‌اش و راهی برای خروج از شهر محاصره‌شده آبادان است.

این فیلم به عنوان محصولی از فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک معرفی شده است. تعدادی از بازیگران شناخته شده ایرانی مقیم خارج از کشور از جمله شبنم طلوعی، مینا کاوانی و پرویز صیاد صداپیشه این فیلم هستند.

فیلم «دروازه رویاها» اثری مستند درباره یک دختر کُرد ایرانی‌ است که با دوربینش به میان دختران کُرد کوبانی در سوریه می‌رود. این فیلم محصول ایران، فرانسه و نروژ معرفی شده است.

مستند «هفت زمستان در تهران» درباره زندگی ریحانه جباری، دختری است که سال ۱۳۸۶ اعدام شد. در ساخت این مستند خانواده خانم جباری از جمله مادرش شعله پاکروان که هم‌اکنون ساکن آلمان است، مشارکت داشته‌اند. نشریه اسکرین خبر داده که زر امیرابراهیمی، بازیگر شناخته شده، صدای ریحانه جباری را در این مستند بیان کرده است.

هنوز اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه و اصلی جشنواره برلین اعلام نشده است.

هفتادوسومین دوره جشنواره فیلم برلین اواخر بهمن امسال برگزار می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.