نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ معرفی شدند؛ دو ایرانی‌تبار در میان نامزدها

سه شنبه, 4ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن
بازیگران فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» که در ۱۱ رشته نامزد شده است

فیلم سینمایی «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» با ۱۱ نامزدی، در صدر جدول فیلم‌های منتخب اسکار برای مراسم سال ۲۰۲۳ ایستاد.

نامزدهای نودوپنجمین دوره جایزه اسکار روز سه‌شنبه چهارم بهمن معرفی شدند و پس از فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، دو فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشی‌های اینیشرین» با ۹ نامزدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

نکته قابل توجه در میان نامزدهای اسکار نودوپنجم، حضور یک ایرانی در فهرست بهترین فیلم‌های کوتاه است. سیروس نِشواد برای فیلم «چمدان قرمز» که محصول کشور لوکزامبورگ است، در رشته بهترین فیلم کوتاه نامزد دریافت مجسمه اسکار شده؛ فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «چمدان قرمز»، مضمونش درباره زنان ایران و تلاش آن‌ها برای به‌دست آوردن آزادیست.

دیگر سینماگر ایرانی‌تبارِ نامزد اسکار نودوپنجم، داریوش خنجی، فیلمبردار شاخص هالیوود است. آقای خنجی برای فیلمبرداری فیلم «باردو» تازه‌ترین ساخته کارگردان صاحب‌نام سینما، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نامزد دریافت اسکار شده است.

این تنها نامزدی فیلم «باردو» در اسکار نودوپنجم است.

فیلم «بنشی‌های اینیشرین» که درباره رابطه انسانی و تنهایی‌ست در ۹ رشته نامزد اسکار ۲۰۲۳ شده است
فیلم «بنشی‌های اینیشرین» که درباره رابطه انسانی و تنهایی‌ست در ۹ رشته نامزد اسکار ۲۰۲۳ شده است

فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی با وجود این‌که در میان نامزدهای اولیه بهترین فیلم بین‌المللی قرار داشت، اما نتوانست به فهرست نهایی راه پیدا کند.

در این بخش، پنج فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» محصول آلمان، «ئو» محصول لهستان، «نزدیک» محصول بلژیک، «آرژانتین ۱۹۸۵» محصول آرژانتین و «دختر آرام» محصول ایرلند، نامزد دریافت اسکار شده‌اند.

در رشته بهترین فیلم، ۱۰ اثر برای دریافت مجسمه اسکار رقابت می‌کنند؛ «بنشی‌های اینیشرین»، «خانواده فیبل‌من»، «آواتار۲: راه آب»، «مثلث اندوه»، «در جبهه غرب خبری نیست»، «الویس»، «تاپ گان؛ ماوریک»، «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، «تار» و «زنان حرف می‌زنند» نامزدهای بخش اصلی اسکار نودوپنجم به شمار می‌روند.

مارتین‌ مک‌‌دونا برای «بنشی‌های اینیشرین»، استیون اسپلیبرگ برای «خانواده فیبل‌من»، تاد فیلد برای «تار»، روبن اوستلاند برای «مثلث اندوه» و دانیل کوان و دانیل شاینرت برای فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، نامزدهای بهترین کارگردانی در اسکار ۲۰۲۳ هستند.

نکته قابل توجه، نامزد نشدن ادوارد برگر برای کارگردانی «در جبهه غرب خبری نیست»، با وجود نامزدی این فیلم در ۹ رشته دیگر است.

با وجود نامزدی فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» در ۹ رشته، ادوارد برگر برای کارگردانی آن نامزد نیست
با وجود نامزدی فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» در ۹ رشته، ادوارد برگر برای کارگردانی آن نامزد نیست

«در جبهه غرب خبری نیست» فیلمی مرتبط با جنگ جهانی اول، بر اساس رمانی به همین نام نوشته اریش ماریا رمارک است که از آن به عنوان مشهورترین رمان «ضدجنگ» در سراسر جهان نام برده می‌شود.

نکته جالب در مورد قصه فیلم و البته رمان، روایت شدن ماجرای بیهودگی جنگ از زبان سربازی آلمانی و همراه شدن با فیلم از زاویه جبهه شر، یعنی ارتش آلمان است.

«در غرب خبری نیست» از جمله کتاب‌هایی بود که در دوران آلمان نازی، به اتهام «خیانت به سربازان»، مضر تشخیص داده و طعمه کتاب‌سوزی شد.

آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل برای «بنشی‌های اینیشرین»، برندان فریزر برای «نهنگ»، پل مسکال برای «افترسان» و بیل نای برای «زندگی»، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده‌اند. در این میان، کالین فارل و آستین باتلر که پیشتر جایزه گلدن گلوب را دریافت کرده بودند، بیشترین بخت را برای دریافت اسکار در این رشته دارند.

در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن، کیت بلانشت برای «تار»، آنا د آرامس برای «موطلایی»، آندرا رایزبورو برای «به لزلی»، میشل ویلیامز برای «خانواده فیبل‌من‌» و میشل یئو برای «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» نامزد دریافت اسکار ۲۰۲۳ هستند.

در اسکار نودوپنجم، فیلم «الویس» به کارگردانی باز لورمان که درباره یکی از جنجالی‌ترین خوانندگان تاریخ موسیقی، الویس پریسلی‌ست، در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شده است.

فیلم «خانواده فیبل‌من»، تازه‌ترین ساخته کارگردان نامدار سینما، استیون اسپیلبرگ هم در هفت رشته نامزد اسکار شده است. این فیلم از زندگی واقعی استیون اسپیلبرگ الهام گرفته و شرح علاقه‌مندی‌ و شیفتگی‌ این کارگردان، در کودکی و نوجوانی به جادوی سینما، در قالب خانواده‌ای خیالی به نام فیبل‌من است.

فیلم «آواتار۲: راه آب»، ساخته جیمز کامرون با وجود این‌که در رشته بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شده، اما اعضای آکادمی در دیگر رشته‌ها روی خوشی به این اثر نشان نداده‌اند. فیلم جیمز کامرون فقط در چهار رشته، از جمله سه شاخه فنی نامزد اسکار نودوپنجم شده است.

«همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، رکورد دار نامزدی در اسکار امسال، ساخته دو کارگردان، دانیل کوان و دانیل شاینرت است که به «دانیل‌ها» معروف هستند و پیشتر هم با یکدیگر همکاری‌ داشته‌اند.

فیلم در ظاهر، یک اثر فانتزی، تخیلی و اکشن است،‌ اما نقطه قوت کارگردانان، تلفیق چند ژانر سینمایی و ارائه محصولی متفاوت، از یک نوع سینمای رایج است. داستان فیلم دربارهٔ یک زن چینی‌- آمریکایی‌ست که یک خشک‌‌شویی را اداره می‌کند و پس از حسابرسی توسط اداره «خدمات درآمد داخلی» و چالش‌های پیش آمده، متوجه می‌شود که باید با نسخه‌های جهان موازی خود ارتباط برقرار کند. فیلم داستان سرراستی ندارد و در سه بخش روایت می‌شود.

«بنشی‌های اینیشرین» ساخته مارتین مک‌دونا هم که ۹ نامزدی در اسکار ۲۰۲۳ را به‌دست آورده، یک کمدی‌دارم سیاه، درباره روابط انسانی و تنهایی‌ست. این فیلم، ماجرای دو دوست را روایت می‌کند که یکی، به ناگاه رابطه‌اش را با دیگری قطع، و شرط می‌کند که اگر دوست سابق با او تماسی مجدد برقرار کند،‌ اتفاقی نامنتظره و ناگوار خواهد افتاد. ماجرای فیلم در میانه جنگ داخلی ایرلند در سال ۱۹۲۳ و در یک جزیره رخ می‌دهد.

مراسم نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در سالن دالبی هالیوود برگزار خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.