فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی خبرنگاران زندانی در ایران شد

چهارشنبه, 5ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

رادیو فردا

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به بازداشت گسترده خبرنگاران در ایران اعتراض کرد و خواهان آزادی ۳۳ روزنامه‌نگار ایرانی شد که در جریان اعتراضات اخیر مردمی بازداشت شدند و همچنان در زندان به‌سرمی‌برند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه در وبسایت این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، هنوز ۳۳ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده ایرانی در بند هستند و برخی از آنها به احکام سنگین محکوم شده‌اند.

این گزارش با اشاره به حکم ۱۸ سال زندان برای احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس گفته است جمهوری اسلامی باید روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد و جریان آزاد اطلاعات را در کشور برقرار کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین به بازداشت چهار روزنامه‌نگار زن با نام‌های نسیم سلطان بیگی، ملیکا هاشمی، مهرنوش زارعی و سعیده فتحی طی دو هفته گذشته پرداخته و درباره شرایط آنان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید خانم سلطان بیگی که از حدود دو هفته پیش بازداشت شده، هنوز هم در بازداشت انفرادی است و سه روزنامه‌نگار زنی که اشاره شد هفته گذشته بازداشت شدند و در زندان اوین هستند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین از آزادی هشت روزنامه‌نگار به قید وثیقه استقبال کرده است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل این فدراسیون گفته است: «ما به شدت نگران سرنوشت همکارانمان در زندان و تلاش‌های بی‌وقفه مقامات جمهوری اسلامی برای تشدید کنترل خود بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هستیم. ما خواستار آزادی فوری همه خبرنگاران هستیم و از رهبران ایران می‌خواهیم شرایط واقعی یک دموکراسی را ایجاد کنند.»

این گزارش همچنین به بازداشت‌های گسترده و احکام اعدام و اجرای حکم اعدام چهار معترض اشاره کرده و آن را «بسیار نگران‌کننده» خوانده است.

بر اساس آمارهای سازمان‌های مدنی و حقوق بشری، در جریان اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که ماه‌ها طول کشید، بیش از ۱۵ هزار نفر بازداشت شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.