سقوط ۹۳ درصدی درآمد‌های برج میلاد برای سال ۱۴۰۲؛ گرانی یا تحریم

سه شنبه, 25ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

بر اساس پیش‌بینی‌ها، درآمد‌ برج میلاد از ۷۰ میلیارد تومان به پنج میلیارد تومان کاهش ‌می‌یابد

لغو بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری در ایران می‌تواند در سقوط درآمد‌ هنگفت برج میلاد نقش اساسی داشته باشدــ  آژانس عکس تهران

درآمد‌ برج میلاد تهران برای سال ۱۴۰۲ با ۹۳ درصد کاهش فقط پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

در لایحه بودجه شهرداری تهران که در شورای این شهر در دست بررسی است، درآمد این مجموعه فرهنگی، تفریحی و گردشگری بزرگ کاهشی قابل‌اعتنا داشته است. درآمد‌ پیش‌بینی شده برای این مجموعه در بودجه سال ۱۴۰۱ رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۴۱ میلیارد تومان آن محقق شده است. با وجود این، شهرداری تهران درآمد‌های این مجموعه برای سال ۱۴۰۲ را تنها پنج میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

علت کاهش قابل‌توجه این درآمد موردانتظار مشخص نیست.

برج میلاد یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی تهران به شمار می‌رود و هرسال میزبان کنسرت‌‌های مختلف و برنامه‌های متنوع فرهنگی‌هنری است.

در اعتراض‌های سراسری اخیر، درآمد‌ این برج از محل برگزاری کنسرت و بسیاری دیگر از برنامه‌های فرهنگی‌هنری طی ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافت که همین می‌تواند یکی از دلایل کاهش درآمد موردانتظار برای این مجموعه در سال آینده باشد.

از طرفی، بهره‌مندی از امکانات و تفریحات برج میلاد فارغ از لغو برنامه‌های فرهنگی‌هنری و تحریم کنسرت‌ها، به توان مالی حداقلی هم نیاز دارد که این روزها بسیاری از ساکنان تهران فاقد آن‌اند. افزایش فشار‌های اقتصادی در این سال‌ها به کاهش هزینه‌‌کرد خانوار‌ها در حوزه اوقات فراغت و سفر و فعالیت‌های فرهنگی منجر شده و بازار این فعالیت‌ها را کساد کرده است.

این شرایط وخیم اقتصادی حتی بر بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران هم اثر گذاشته و آن را با سه هزار میلیارد تومان کاهش به ۷۵ هزار میلیارد تومان رسانده است که به باور برخی از اعضای شورای شهر تهران، تحقق این رقم هم بدون فروش تراکم‌ امکان‌پذیر نیست.

این در حالی است که مدیران شهردار تهران ادعا کرده‌اند می‌خواهد به سمت درآمد‌های پایدار حرکت کند؛ یعنی بودجه سالانه‌ این نهاد را از راه‌هایی غیر از شهرفروشی و تراکم‌فروشی تامین کنند. با این حال ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، چنین ادعایی را رد می‌کند و می‌گوید ۷۰ درصد درآمد‌های سال آینده دولت از محل منابع ناپایدار تامین خواهد شد.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران نیز به این واقعیت واقف‌اند اما سکوت کرده‌اند تا شهرداری تهران از طریق شهرفروشی، صدور بی‌رویه پروانه‌‌ساخت و فروش املاک به درآمد‌های خود دست پیدا کند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.