روز جهانی زبان مادری | کانون نویسندگان ایران: پاسداشت زبان مادری نشانه سلامت فرهنگ است

سه شنبه, 2ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

زبان مادری

اخبار روز

همزمان با ۲ اسفند روز جهانی زبان مادری، کانون نویسندگان ایران زبان مادری را «گهواره فرهنگی هر فرد» خواند که «پاسداشت آن از نشانه‌های پویایی اجتماعی و سلامت فرهنگی هر جامعه‌ای» است.

روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) از طرف یونسکو به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگ به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است.

کانون نویسندگان ایران روز سه‌شنبه دوم اسفند در بیانیه‌ای با گرامی‌داشت روز جهانی زبان مادری، از «تنگ کردن دایره کاربرد» زبان مادری و به حبس کشاندن فعالان این حوزه در ایران انتقاد کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که کانون نویسندگان «رشد و شکوفایی زبان‌های متنوع کشور را از ارکان اعتلای فرهنگی و پیوند مردم ایران می‌داند و با هر گونه تبعیض و حذف در عرصه چاپ و نشر و پخش آثار به همه زبان‌های موجود» مخالف است.

کانون نویسندگان ایران همچنین با تأکید بر این که «زبان هویت هر انسان است»، افزوده «بی‌گمان دستیابی به هویت، بدیهی‌ترین حق هر انسان آزاد است» و «حفظ و یادگیری و آموزش زبان مادری از مهمترین نشانه‌های شکوفایی فرهنگی جامعه‌ای آزاد» شمرده می‌شود و «هیچ حکومت و دستگاه و قدرتی به هیچ بهانه‌ای حق انکار و سرکوب آن را ندارد.»

بر اساس نظرسنجی موسسه گمان که در ماه فروردین منتشر شده، ۶۵ درصد از جامعه آماری با تدریس زبان مادری در مدارس در کنار زبان فارسی موافق هستند. با این حال، ۶۱ درصد با تدریس زبان مادری به جای زبان فارسی در دانشگاه مخالفت کرده‌اند.

این نظرسنجی همچنین ناظر به این باور است که حدود ۸۴ درصد جامعه، زبان فارسی را بهترین گزینه برای زبان رسمی یا میانجی در ایران می‌دانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.