دانش‌آموزان بازداشتی پس از آزادی اجازه بازگشت به تحصیل ندارند؛ ادامه مسمومیت سریالی مدارس

شنبه, 6ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، تعدادی از دانش‌آموزان بازداشتی در خیزش انقلابی، پس از آزادی از کانون اصلاح و تربیت یا زندان، اجازه بازگشت به تحصیل ندارند و خانواده‌هایشان هم تهدید به برخورد در صورت افشاگری شده‌اند.

به گفته خانواده‌ها، مقام‌های آموزش و پرورش اجازه ادامه تحصیل این کودکان نمی‌دهند و مدیران برخی مدارس هم در همکاری با نهادهای امنیتی، با حضور آن‌ها در کلاس‌های درس مخالفت کرده‌اند.

برخی خانواده‌ها می‌گویند مدیران مدارس در توجیه این تصمیم به آن‌ها گفته‌اند حضور این کودکان معترض و بازداشتی در مدرسه، روی سایر دانش‌آموزان ممکن است «تاثیر منفی» بگذارد.

این اتفاق در شرایطی است که اواسط بهمن ماه امسال، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفته بود مشکلی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که «در حوادث اخیر فعالیتی داشتند و با مشکل مواجه بودند» وجود ندارد.

او مدعی شد این کودکان «حتی جزو اغتشاش‌گران نیز به حساب نمی‌آیند و تهش می‌توان گفت معترض هستند» و اضافه کرد: «ممکن است برخی از دانش‌آموزان ناهنجاری در مدرسه ایجاد کرده باشند اما عمدتا در خارج مدرسه بوده است. تعدادی از آن‌ها که دچار مشکل شدند و به کانون اصلاح و تربیت رفتند در حد انگشت‌شمار و به شدت کم بود… بیشتر مشکل این بچه‌ها سطحی بود.»

با گذشت کم‌تر از یک ماه از این ادعا، دانش‌آموزان متعددی با اراده و تصمیم نهادهای امنیتی، از ادامه تحصیل در مدارس بازمانده‌اند.

مشکلات دانش‌آموزان اما تنها به ممانعت از ادامه تحصیل کودکان معترض خلاصه نمی‌شود و در هفته‌های گذشته، مسمویت‌های سریالی در مدارس دخترانه، جان صدها کودک را به خطر انداخته است.

در تازه‌ترین مورد، روز شنبه ششم اسفندماه، رسانه‌های ایران از مسمومیت دوباره دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد خبر دادند که این‌بار ۴۴ دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد. 

این سومین‌باری است که در هفته گذشته دانش‌آموزان این مدرسه دچار حادثه می‌شوند.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در ایران از آذر ماه امسال شروع شد و کودکان و والدین آن‌ها در چند شهر گرفتار شده‌اند.

علت این مسمومیت هنوز مشخص نیست و مقام‌ها پاسخی درباره این اتفاق نداده‌اند، اما گروه هدف آن، دختران دانش‌آموز به ویژه در شهر قم هستند و برخی آن را «مسمومیت عمدی» برای خانه‌نشین کردن دختران و انتقام‌جویی از کودکان فعال در جریان خیزش انقلابی دانسته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۴۰۰ دانش‌آموز تاکنون در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و هنرستان‌های قم مانند نور، شاهد رضویه، حضرت زهرا و … مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

پیچیدن بوی ماهی گندیده در فضا، سوزش گلو بینی، تنگی نفس و بی‌حسی در دست و پا جزو اتفاقاتی هستند که دانش‌آموزان مسموم شده روایت کرده‌اند.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.