فراخوان تجمع ۱۶ اسفند و بیانیه تشکل‌ها درباره مسمومیت دانش‌آموزان: رهبر مسوول این ترورهاست

پنجشنبه, 11ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

کانون صنفی معلمان در بیانیه‌ای از مسموم‌سازی‌های عمدی در مدارس دخترانه با عنوان «بیوتروریسم» یاد کرد و خانه فرهنگیان ایران، علی خامنه‌ای و نهادهای تحت امر او را مسوول این ترورها دانست. از سوی دیگر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خواستار بر‌ پا کردن تجمعی در روز ۱۶ اسفند شد.

روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند، خانه فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره مسموم کردن‌های عمدی دانش‌آموزان، ضمن تشکر از تمام تشکل‌ها، گروه‌ها و کنش‌گران، از همگان خواست تا موضوع را مانند تمام این مدت «با حساسیت پیگیری کنند و با رسیدن به یک جمع‌بندی، پاسخی درخور به این تروریسم دولتی بدهند».

بیانیه خانه فرهنگیان ایران: مسوول ترور دانش‌آموزان، شخص رهبر و نهادهای تحت امر او هستند

اعضای خانه فرهنگیان خواستار پاسخ‌گویی شخص علی خامنه‌ای به مردم نسبت به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان شده و تاکید کردند در صورت برآورده نشدن این خواسته، فرضیه «حکومتی بودن این ترور» قطعی خواهد شد.

آن‌ها همچنین با اشاره به این که جمهوری اسلامی به بن‌بست مقبولیت و مشروعیت رسیده و برای همین همچون مستبدان تاریخ سعی می‌کند از اعتراضات سراسری بعدی پیشگیری کند، یادآور شدند: «هدف قرار دادن مدارس دخترانه اقدامی کینه‌توزانه علیه شعار مترقی “زن، زندگی، آزادی” است. بدیهی است که مسوولیت تمام اتفاقات با شخص رهبر و نهادهای امنیتی و نظامی تحت امر ایشان است.»

این بیانیه در ادامه، «تلاش‌های واهی تبهکاران حکومتی برای عادی کردن شرایط» را تنها اقدامی در راستای تندتر کردن «ریختن دومینوی سقوط» دانست و اضافه کرد: «حکومت برای تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، امنیت و … هیچ برنامه‌ای ندارد و در حال تکرار اقدامات خود و دیکتاتور دمشق علیه معترضان ایران‌زمین است.»

خانه فرهنگیان ایران همچنین با اشاره به تلاش حکومت و «تتمه طرفدارانش» برای وادار ساختن مردم جان به لب رسیده به سکوت و خانه‌نشینی از هر روشی اعم از «نمایش خیابانی، زندان، آدم‌ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و …» اعلام کرد: «حکومت در آخرین اقدام خود دست به ترور بیولوژیک کودکان زده است.»

کانون صنفی معلمان: شخص رهبر و نهادهای رسمی حکومتی علیه ترور دانش‌آموزان موضع بگیرند

کانون صنفی معلمان در بیانیه‌ای با طرح پرسش‌هایی مانند این که «آمران و عاملان چه کسانی هستند و آیا قرار است برای افکار عمومی توضیحی داده شود و نتایج پیگیری رسانه‌ای شود یا خیر»، مسموم کردن دختران دانش‌آموز را به «وقایع تلخ اسیدپاشی در اصفهان» به دست افراطیون مذهبی تشبیه کرد.

این نهاد صنفی همچنین با اشاره به این که طبق تعریف پلیس بین‌الملل ‌این حمله‌های سمی از جنس «بیوتروریسم» است، یادآوری کرد: «یک فرض قوی این است که حکومت در پی باز پس‌گیری دستاوردهای جنبش “زن، زندگی، آزادی” از طریق ایجاد هراس اجتماعی بین دختران و خانواده‌های آن‌هاست.»

این بیانیه با پیش‌بینی فرافکنی دستگاه‌های تبلیغاتی حکومتی در شناسایی و محکوم کردن متهمان اصلی این ترورهای شیمیایی تاکید کرد: «اگر بناست افکار عمومی باور کند که این اقدامات متحجرانه منشایی غیر از نیروهای خودی دارد، لازم است دستگاه‌های مسوول بدون اتلاف وقتِ بیش از این، چندین اقدام را فورا به اجرا بگذارند.»

کانون صنفی معلمان در ادامه به شرح هفت اقدام پرداخت و نوشت که در نخستین مرحله، سران سه قوه باید «به‌نحوی شفاف و قاطع علیه این اقدامات تروریستی موضع‌گیری کرده و صریحا آن را محکوم کنند».

این کانون همچنین خواستار موضع‌گیری صریح «رهبر جمهوری اسلامی، سردمداران حوزه‌های علمیه و تمام متولیان رسمی دین» علیه این مسموم‌سازی عمدی کودکان شد تا شبهه «تحجر» از دامان «اعتقادات مورد قبولشان» برطرف شود.

موضع‌گیری دستگاه‌های امنیتی و قضایی، وزارت آموزش و پرورش، شخص وزیر و به ویژه حراست این وزارت‌خانه، سایر نهادهای رسمی حکومتی و تمامی شهروندان به‌طور عام و والدین و نهادهای صنفی و مدنی به صورت خاص از دیگر خواسته‌های کانون صنفی معلمان است.

خواسته کانون مدافعان حقوق بشر از سازمان ملل برای پایان دادن به اعمال جنایت‌کارانه حکومت

کانون مدافعان حقوق بشر نیز در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مسمومیت دسته‌جمعی تعداد کثیری از دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه را اقدامی حکومتی برای «ایجاد ارعاب در بین خانواده‌ها و خصوصا دختران جوان» دانست.

این کانون شهامت زنان، دختران جوان و خصوصا دختران دبیرستانی در جنبش «زن، زندگی، آزادی» را که پس از قتل حکومتی مهسا امینی شکل گرفت و همچنین قتل چند دختر نوجوان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را که به آتش خشم مردم دامن زد و اعتراضات مردمی را به حدود ۱۰۰ شهر در ایران سرایت داد، از جمله دلایل اقدام انتقام‌جویانه حکومت در قبال دختران دانش‌آموز و «ترور شیمیایی» آن‌ها برشمرد.

در این بیانیه به مسمومیت دانش‌آموزان بیش از ۵۰ مدرسه در شهرهای مختلف از طریق استنشاق گاز، بستری شدن کودکان و نامشخص بودن ماهیت این گاز تاکنون اشاره و تاکید شده است با وجود مجهز بودن اکثر نقاط شهرها به دوربین، هنوز اقدام موثری برای «کشف و روشن کردن علت ارتکاب چنین جرمی» انجام نگرفته است.

کانون مدافعان حقوق بشر همچنین این «حملات بیولوژیک» علیه دختران را با رفتار طالبان در افغانستان مقایسه کرد و با اشاره به ناخشنودی سران حکومت جمهوری اسلامی از اعتراض دختران جوان به حجاب اجباری، اعلام کرد: «مردم ایران بر این باورند که تکرار چنین وقایعی نهایتا برای کشاندن زنان و دختران به کنج منزل است.»

بیانیه این کانون ضمن هشدار دادن درباره انفعال حکومت در پیگیری این مسموم کردن‌های سریالی، مخالفت جمهوری اسلامی را با «حقوق زن»، ریشه و علت اصلی چنین فجایعی خواند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست تا از کلیه امکانات قانونی خود برای پایان دادن به چنین اعمال جنایتکارانه‌ای استفاده کند.

فراخوان تجمع در روز ۱۶ اسفند: دانش‌آموزان خط قرمز معلمان هستند

علاوه بر این بیانیه‌ها و نامه‌های اعتراضی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار فراخوانی، خواستار برپایی تجمعی در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند برای پیگیری مطالبات صنفی معلمان و نیز اعتراض به مسموم کردن‌های سریالی دانش‌آموزان شد.

در این فراخوان آمده است: «سال‌هاست فرهنگیان با استفاده از کنش‌های مختلف از جمله تجمع، تحصن و اعتصاب، خواهان رسیدگی به مطالبات خود هستند. در شش ماه گذشته شاهد سقوط ارزش پول ملی بوده‌ایم که همچنان ادامه دارد. این اتفاق ناگوار نتیجه بی‌کفایتی مسوولان اقتصادی و سیاسی خصوصا تصمیم‌گیرندگان در عرصه سیاست خارجی بوده که نمی‌توانند توازنی در عرصه‌ ارتباط مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته باشند.»

این شورا با اشاره به اینکه مردم به خصوص فرهنگیان، بازنشستگان و کارگران با این فقر فزاینده دیگر قادر به تامین نیازهای حداقلی خود نیستند، مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را موجب ناامنی در مدارس خواند و تاکید کرد: «سکوت معنادار مسوولان و به ویژه نیروهای امنیتی در این رابطه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بر «پایان دادن به جو ناامنی موجود در مدارس که نمونه بارز آن خشونت عریانی است که با روش مسمومیت سریالی جان و سلامتی دانش آموزان و معلمان را مورد تهدید قرار داده و باعث گسترش نگرانی و اضطراب والدین شده است»، به‌ عنوان یکی از مطالبات این تجمع تاکید کرد.

در ادامه این فراخوان همچنین تاکید کرده‌اند: «آمران و عاملان این وقایع باید بدانند دانش‌آموزان خط قرمز معلمان هستند و ما معلمان شاغل و بازنشسته در چنین شرایط دردناکی فرزندانمان را تنها نخواهیم گذاشت.»

اجرای کامل رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری، افزایش حقوق و مستمری در سال ۱۴۰۲ مبتنی بر نرخ تورم، آزادی همه معلمان زندانی و رفع ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزانی که در ماه‌های گذشته بازداشت‌ شدند، برخی دیگر از مطالباتی هستند که معلمان در تجمع خود آن‌ها را پی‌گیری خواهند کرد.

بر اساس این فراخوان، تجمعی در ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند برگزار می‌شود که مکان آن در تهران مقابل مجلس، در مراکز استان‌ها مقابل اداره کل آموزش ‌و پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش خواهد بود.

از روز نهم آذر ماه تاکنون گزارش‌های روزانه‌ای درباره حملات سمی با گازهای مسموم‌کننده به دختران دانش‌آموز در ایران منتشر شده که نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان مردم برانگیخته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما بدون پاسخ‌گویی در این زمینه مدعی هستند بسیاری از این گزارش‌ها صحت ندارند و هنوز فرد یا گروهی به عنوان متهم در این رابطه شناسایی نشده است. این در حالی است که روز گذشته خبر بازداشت سه نفر در این رابطه منتشر شد و پلیس بعد از سه ماه اعلام کرد موضوع را پیگیری می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.