سینماگر ایرانی از ملاقات‌ رئیس جمهوری پیشین فرانسه با فعالان ایرانی حقوق بشر می‌گوید

سه شنبه, 16ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن
 

فرانسوا ‌اولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، در پاریس با چهار زن هنرمند و فعال ایرانی حقوق بشر ملاقات کرد.

آقای اولاند در این جلسه که دوشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند) برگزار شد، با سپیده فارسی، سینماگر، نگین خزاعی، مدیر فیلمبرداری سینما و فعال کوئیر، حورا میرشکاری، هنرمند و خواننده بلوچ، و مونا آرمند، دانشجوی حقوق بین‌الملل و فعال حقوق بشر دیدار کرد.

این جلسه به ابتکار چند انجمن ایرانی ترتیب یافت که در جریان جنبش بین‌المللی در حمایت از زنان ایرانی، و اعتراضات اخیر در ایران که پیرامون شعار «زن زندگی آزادی» پس از کشته‌شدن مهسا امینی شکل گرفت، فعال بوده‌اند.

سپیده فارسی در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا درباره این جلسه و مطالب مطرح شده در آن توضیحاتی داد.

به گفته این سینماگر ایرانی جلسه مذکور به ابتکار گر‌وه‌های «ندای ایران»، «کوئیر و فمینیست‌ برای آزادی ایران»، و «عدالت ایران» در «فضای زنان آنتوانت فوک» در پاریس برگزار شد.

آنتوانت فوک، از فمینیست‌های مشهور فرانسوی است که در اوایل انقلاب ۵۷ برای حمایت از جنبش زنان و اعتراض به حجاب اجباری به ایران رفت و در تظاهراتی تاریخی شرکت کرد که تصاویر آن از آرشیوهای مهم جنبش زنان محسوب می‌شود.

سپیده فارسی با اشاره به اهمیت این مکان می‌گوید که انجمن‌های ایرانی می‌خواستند تا جلسه مذکور در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن در این مکان برگزار شود.

او در ادامه می‌افزاید که از فرانسوا اولاند برای شرکت در این برنامه دعوت شده بود زیرا توافق هسته با ایران موسوم به «برجام» در دوران ریاست جمهوری او امضا شده بود، و رئیس جمهوری پیشین فرانسه میزبان حسن روحانی در کاخ الیزه بود.
به گفته خانم فارسی، آنها می‌خواستند تا نظرات کنونی فرانسوا اولاند، به‌عنوان یک سیاستمدار فرانسوی را درباره رویدادهای کنونی ایران در آستانه روز جهانی زن بشنوند و از دیدگاه‌های او درباره رویدادهایی مانند حمله شیمیایی به مدارس دخترانه ایران، تحریم‌ها، و چگونگی برخورد با حکومت ایران آگاه شوند.
این سینماگر ایرانی در ادامه گفت که دیدار آنها با رئیس جمهوری پیشین فرانسه حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و آنها به‌عنوان زنان ایرانی که به دلایل مختلفی مجبور به ترک ایران شدند، به بیان مشکلات، چالش‌ها، و تجربیات شخصی خود پرداختند. البته خانم فارسی یادآور می‌شود که مونا آرمند، جوان‌ترین عضو این گروه در فرانسه متولد شده است.
به گفته او این جلسه نوعی گفت‌وشنود و تبادل نظر میان طرفین بود و فرانسوا اولاند به پرسش‌های مختلف آنها درباره ایران پاسخ داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.