نتایج تحقیقات تازه: لئوناردو داوینچی پسر یک برده بوده است

چهارشنبه, 24ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

مرد ویترویوسی اثر لئوناردو داوینچی

یورونیوز

نتایج تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد مادر لئوناردو داوینچی، نماد عصر رنسانس و نقاش «مونالیزا»، یک برده اهل قفقاز بوده است.

پیشتر تصور می‌شد لئوناردو داوینچی از یک زن دهقان اهل توسکانی زاده شده است، با این حال کارلو وچه استاد دانشگاه ناپل می‌گوید که حقیقت پیچیده‌تر از این است.

او که یک متخصص حوزه اساتید مکتب قدیم نقاشی ایتالیا به حساب می‌آید، در مراسم معرفی کتاب جدیدش به خبرگزاری فرانسه گفت: «مادر لئوناردو یک برده چـَرکَس بود… او را از خانه‌اش در کوه‌های قفقاز به بردگی گرفته بودند و چندین بار در قسطنطنیه و سپس در ونیز فروخته شده بود.»

ویکی‌پدیا

چرکس‌ها که بیشترشان را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند و هم‌اکنون عمدتا در سه جمهوری قفقاز شمالی زندگی می‌کنند در طول تاریخ به‌صورت برده و غلام برای حکومت‌های گوناگون جنوبی از جمله ایران و عثمانی آورده می‌شدند.

به گفته این محقق، مادر لئوناردو در ونیز با یک دفتردار اسناد رسمی به نام پیرو (پیتر) داوینچی آشنا شد که حاصل این آشنایی پسرشان لئوناردو نام دارد. کارلو وچه که ده‌ها سال از زندگی خود را صرف مطالعه داوینچی و آثار او کرده است می‌گوید این نتیجه‌گیری بر اساس آرشیو شهر فلورانس بوده است.

ادعای آقای کارلو وچه در کتاب جدیدش به نام «لبخند کاترینا، مادر لئوناردو» مطرح شده است. در سال‌های اخیر کشف‌های جدید در مورد لئوناردو داوینچی عموما توسط متخصصان آکادمیک این حوزه مورد اعتراض قرار گرفته است با این حال آقای وچه اصرار دارد که شواهدی برای اثبات مدعایش وجود دارد.

در میان اسنادی که او پیدا کرده یک برگ مدرک سند قانونی آزادسازی کاترینا از بردگی به چشم می‌خورد که توسط پدر داوینچی نوشته شده و در آن آمده: «برای بازیافتن آزادی و احیای کرامت انسانی‌اش.» 

تاریخ این سند به سال ۱۴۵۲ باز‌می‌گردد و روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر مرکزی انتشارات جیونتی در فلورانس ارائه شد. آقای وچه در این باره گفت: «مردی که کاترینا را در زمان بردگی دوست داشته و پدر فرزندش به نام لئوناردو بوده همان کسی است که به آزادی او کمک کرده است.»

ادعای جدید تغییری بنیادین در نسب‌شناسی لئوناردو داوینچی به حساب می‌آید چرا که تا پیش از این محققان اعتقاد داشتند وی فرزند رابطه‌ای بین پیتر داوینچی و یک زن دهقان اهل توسکانی به نام کاترینا دی‌میو لیپی بوده است.

لئوناردو داوینچی که در سال ۱۴۵۲ در حومه شهر فلورانس به دنیا آمد، زندگی خود را در ایتالیا گذراند و در نهایت در سال ۱۵۱۹ در منطقه آمبواز فرانسه در دربار پادشاه فرانسوای یکم درگذشت.

کارلو وچه با بیان اینکه زندگی سخت مادر «مهاجر» داوینچی بر کار پسر نابغه‌اش تاثیر گذاشته است، گفت: «کاترینا میراث بزرگی برای لئوناردو به یادگار گذاشت و مطمئناً روح آزادی، که الهام‌بخش تمام کارهای علمی فکری اوست، جزوی از این میراث به شمار می‌رود.»

نقاشی‌های مونالیزا و شام‌ آخر از جمله معروف‌ترین آثار لئوناردو داوینچی نقاش عصر رنسانس محسوب می‌شوند. وی هنرمندی چندوجهی محسوب می‌شد که در چندین رشته از جمله مجسمه‌سازی، طراحی، موسیقی، مهندسی، زمین‌شناسی، آناتومی، گیاه‌شناسی و معماری سررشته داشت. از این لحاظ او را معمولا به عنوان نمونه‌ای کامل از یک «انسان رنسانسی» یا «همه‌چیزدان» خطاب می‌کنند، چرا که در فنون مختلف فراتر از یک فرد علاقه‌مند یا آماتور ظاهر شده است.

پائولو گالوتزی، مورخ داوینچی و عضو آکادمی علمی معتبر لینچی در رم، درباره ادعای تازه درباره نسب مادری لئوناردو داوینچی می‌گوید این فرضیه با فاصله زیاد «قانع‌کننده‌ترین» فرضیه‌ای است که تا کنون مطرح شده است.

او درعین حال با تاکید بر اعتبار بالای اسناد کشف شده گفت: «یک حداقلی از تردید نیز به هر حال وجود خواهد داشت، چرا که ما نمی‌توانیم آزمایش دی‌ان‌ای انجام دهیم.»

وی با بیان اینکه از نتایج این تحقیق متعجب نشده است، اضافه کرد: «دوره‌ای که داوینچی در آن متولد شد نشانه آغاز مدرنیته، مبادلات بین مردم و ارتباطات فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی بود که جهان مدرن کنونی را به وجود آورده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.