افراد دارای معلولیت و مدیران مراکز توانبخشی تجمع کردند؛ حمله ماموران به معلولان معترض

شنبه, 27ام اسفند, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

جمعی از افراد دارای معلولیت همراه با مدیران مراکز «مثبت زندگی» بهزیستی و اعضای «کمپین معلولان»، روز شنبه ۲۷ اسفند در برابر سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماموران امنیتی به تجمع این افراد حمله کردند.

افراد دارای معلولیت و مدیران «مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان»، امروز برای سومین بار در یک ماه اخیر در اعتراض به مشکلات معیشتی و بدعهدی دولت در پرداخت معوقات و مطالبات این‌ مراکز تجمع کردند.

گزارش‌ها حاکی است ماموران امنیتی بنرهای دست معترضان را پاره کردند و با برخی از آن‌ها به صورت فیزیکی درگیر شدند.

پیش از این انجمن عالی توانبخشی معلولان، کانون مراکز مثبت زندگی و کمپین معلولان با انتشار فراخوان مشترکی، با تاکید بر «عهدشکنی و عدم پای‌بندی سازمان برنامه و بودجه به تفاهم‌نامه مورخ ۱۴ اسفند مبنی بر پرداخت کلیه معوقات بهزیستی تا تاریخ ۲۵ اسفند و عدم تخصیص کلیه معوقات»، خواستار تحصن مقابل سازمان برنامه و بودجه شده بودند.

این فراخوان برای تجمع در ساعت هشت صبح امروز (شنبه ۲۷ اسفند) طراحی شده و از مدیران مراکز غیر‌دولتی و افراد دارای معلولیت و خانواده یا نماینده آنان دعوت کرده بود برای «احقاق حقوق پایمال شده محروم‌ترین و مستضعف‌ترین قشر جامعه» در این تجمع حاضر شوند.

خبرگزاری ایلنا از قول نماینده کارکنان معترض مراکز توانبخشی درباره علت تجمع روز شنبه آنان نوشت: «ما هشت ماه با یارانه سال ۱۴۰۰ کار کرده‌ایم و سازمان برنامه و بودجه ما‌به‌التفاوت سال ۱۴۰۱ را پرداخت نکرده. حق پرستاری معلولان و سایر حق و حقوق ما در این مدت پرداخت نشده است. تنها ۴۹ درصد بودجه بهزیستی محقق شده و ۵۱ درصد آن به بهزیستی داده نشده است.»

پیش از این و در ۱۴ اسفند نیز شماری از افراد دارای معلولیت همراه با کارکنان و مدیران مراکز توانبخشی و نگهداری به دلیل عدم پرداخت معوقات هشت ماهه و عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، مقابل این سازمان تجمع کرده بودند.

این تجمع در پی فراخوان کمپین معلولان با توجه به «وضعیت اسف‌بار معیشتی افراد دارای معلولیت، ۵۰ درصد بودجه‌ معوقه، حذف ردیف و عدم اراده سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه‌های معوقه و رسیدگی به مطالبات معلولان» شکل گرفته بود.

تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در هفته‌های گذشته در شهرهای دیگر هم بر پا شد.

روز دوم اسفند جمعی از افراد دارای معلولیت در مشهد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل بهزیستی استان خراسان رضوی تجمع کردند.

پیش از آن و در اواخر بهمن ماه نیز گروهی از افراد دارای معلولیت در اعتراض به «وضعیت اسف‌بار معیشتی و بودجه‌های معوقه توانبخشی» مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند و در برابر بی‌توجهی مسوولان به مطالبات خود، ورودی ساختمان این سازمان را گِل گرفتند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مصوبه «پرداخت کمک هزینه معیشتی پنج میلیون تومانی برای معلولان شدید و خیلی شدید» به دلیل آن که منابع مالی مشخصی ندارد با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان مواجه شده و به مجلس ارجاع خواهد شد.

افراد دارای معلولیت و مدیران مراکز توانبخشی و نگهداری می‌گویند خودداری دولت از پرداخت معوقات، معیشت معلولان را با توجه به تورم، گرانی و دیگر مشکلات اقتصادی موجود، دچار بحران جدی کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.