شعار و تجمع شبانه در اولین شب سال؛ حمایت از خیزش انقلابی در پیام‌های نوروزی

چهارشنبه, 2ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

هم‌زمان با شروع سال ١۴٠٢ خورشیدی، پیام‌های نوروزی متعددی با حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» منتشر شد و مردم معترض در نقاطی از کشور علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم در مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سقز و سنندج همزمان با آغاز سال نو تجمع‌‌ اعتراضی برگزار کردند.

سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو با انتشار ویدیویی از حمله ماموران حکومت به مردم معترض در پارک کودک سنندج خبر داد.

ویدیوهای فراوان ارسال‌شده از محله‌های مختلف تهران و کرج به ایران‌اینترنشنال نیز نشان می‌دهد مردم معترض هم‌زمان با سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به مناسبت آغاز سال نو، علیه او و حکومت شعار سر دادند.

در همین حین، چهره‌های ایرانی و خارجی متعددی در پیام‌های نوروزی خود به خیزش انقلابی اشاره کردند و سال جدید را امتداد اعتراض‌های مردمی علیه حکومت عنوان کردند.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، گفت در سال گذشته تظاهرات تحت رهبری زنان و دختران با مرگ «غم‌انگیز و بی‌دلیل مهسا امینی» آغاز شد که «الهام‌بخش مردم در سراسر جهان» شد.

او افزود: «از رهبران ایران می‌خواهیم خط مشی خود را تغییر و به ندای شهروندان خود گوش دهند. فورا به دستگیری‌های دسته‌جمعی، محاکمه‌های ساختگی، اعدام‌های عجولانه، بازداشت روزنامه‌نگاران و سایر موارد نقض حقوق‌بشر خاتمه دهند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در پیام نوروزی خود به ایرانیان از آنان خواست امید خود را از دست ندهند.
به گفته اتحادیه کارگران آزاد، در پیامی نوروزی، «جشن‌های سال جدید نشان از تداوم انقلاب می‌دهد… این‌بار نوبت ما مردم است که خط پایانی بر اعمال قدرت از بالای سر جامعه و هرگونه استبداد و استثمار و انقیاد بگذاریم و طرحی نو در اندازیم.»

خانوادگان جان‌باختگان و زندانیان خیزش انقلابی نیز در پیام‌های خود بر ایستادگی در مقابل ستم حکومت تاکید کردند، از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، که در پیام نوروزی خود گفت: «در برابر شما مردم عزیز سوگند یاد می‌کنم، تا رسیدن به دادخواهی خون پاک‌ترین فرزندان و آزادی ایران از پای ننشینم.»

فرزانه برزه‌کار، مادر عرفان رضایی، جوان ۲۱ ساله کشته‌شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران، هم در پیام نوروزی خود نوشت: «خون به ناحق ریخته‌شده‌ فرزندانمان پایمال نخواهد شد. امیدوارم در سال جدید مردم ایران به حقوق انسانی خود دست پیدا کنند.»

مونا بختیاری، خواهر پویا بختیای، در پیامی نوروزی خود، با اشاره به ستمی که حکومت بر او و خانواده‌اش روا داشته، گفت: «این چهارمین نوروزی‌ست که پویا در کنار ما نیست، سومین نوروزی که پدرم (منوچهر بختیاری) نیست، و اولین نوروزی است که مادرم (ناهید شیرپیشه) هم نیست. و نمی‌دانم در نوروز بعد، اگر این حکومت همچنان بماند آیا من خواهم بود یا نه؟»

هنرمندان نیز هم‌زمان با تحویل سال، در پیام‌های نوروزی خود به جنبش «زن، زندگی، آزادی» اشاره کردند، از جمله حامد بهداد، بازیگر، که نوروز را با نام «خداوند رنگین‌کمان» تبریک گفت.

لیلا فروهر، خواننده ایرانی، ضمن تبریک سال نو در پیام نوروزی خود ابراز امیدواری کرد که سال جدید «سال همبستگی، اتحاد، پیروزی و آزادی» باشد.

هدیه تهرانی هم در پیام نوروزی خود گفت: «در حالی به استقبال سالی نو می رویم که بسیاری از خانوداه ها سوگوارند، بسیاری چشم انتظار عزیزان دربند و بسیار کودکان در غم از دست دادن مادر ، یا حتی در حسرت لباسی نو…»

این بازیگر سینما افزود: «خوب می‌دانیم به جای این همه از دست دادن‌ها، دل‌ها و دست‌های گره خورده‌ای داریم به سبزه امید، که خدای رنگین کمان تمام جوانه‌هایش را شکوفا خواهد کرد.»

حامد اسماعیلیون نیز در پیام نوروزی خود گفت: «در کنار هم و در کنار تمام کسانی که دل در گروی آزادی، دموکراسی و عدالت در ایران دارند، به این جهالت و آدمکشی پایان خواهیم داد. دل قوی دارید که روزی خورشید آزادی و عدالت در ایران سرک خواهد کشید و رنج و داغدیدگی ما را مرهمی خواهد بود.»

محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر، ضمن تبریک نوروز ابراز امیدواری کرد: «سال ۱۴۰۲ سال پیروزی، آزادی، رفاه، آسایش، صلح و زندگی توام با سلامت و آرامش برای مردم ایران باشد».

پیش‌تر، گلرخ ایرایی، فعال حقوق‌بشر زندانی خطاب به مادر محسن شکاری به مناسبت نوروز گفت: «ما دادخواه نیستیم. ما انتقام خون‌های ریخته شده و سرهای بردارِ فرزندان‌مان را در آن سحرگاه موعود از ضحاک زمان می‌ستانیم. در کنارت ایستاده‌ایم تا سرنگونی بنیان ستم.»

سال ١۴٠١ در حالی به پایان رسید که به نظر می‌رسد نارضایتی عمومی، که در پی قتل مهسا امینی با اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای در نیمه دوم سال همراه شد، همچنان ادامه دارد.

به گفته سایت هرانا بر اساس گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۱۴۰۱، دادگاه های عمومی و انقلاب بیش از ۳۳۶۷۱ سال حبس در ۱۰۷۵ پرونده برای متهمان عقیدتی یا امنیتی صادر کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.