تشکل‌های صنفی فرهنگیان دستگیری محمد حبیبی، سلیمان عبدی و دیگر معلمان زندانی را محکوم کردند

پنجشنبه, 17ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

کانون صنفی معلمان تهران و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بازداشت محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان را محکوم کردند. شورای هماهنگی در بیانیه‌ دیگری با ابراز انزجار از ستم و سرکوب‌گری حکومت در مواجهه با معلمان، رفتار غیرقانونی و غیر‌انسانی با سلیمان عبدی را شدیدا محکوم کرد.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) نیز در واکنش به بازداشت سخنگوی خود بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «ترجیع‌بند تکراری این سال‌های ما بازداشت، اتهام/تهمت، غیرقانونی، امنیت، دادگاه، قانون، دین، عدالت و دیگر واژگان حقی است که در ذهن و زبان و عمل گزمه‌های استبداد از آن‌ها اراده باطل می‌شود.»

در این بیانیه همچنین تاکید شد: «محمد حبیبی خصومت و خشونت اینان را برمی‌انگیزد و هر بار که ذیل فرمان‌هایی عمومی از زندان، اخراج از کار، … رها می‌شود، کینه‌توزانه مترصدند تا به هر بهانه نامربوطی بار دیگر او را به بند بکشند و چه بهانه‌ای بهتر از نقدهای عمیق، جدی، صریح و دلسوزانه محمد بر آشفته بازاری که نامش را نظام آموزشی و نظام اجرایی گذاشته‌اند؟»

این کانون همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط حبیبی و سایر معلمان زندانی شد.

نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) را صبح روز ۱۶ فروردین در مدرسه‌ای که تدریس می‌کند بازداشت کردند و پس از تفتیش خانه‌اش که با «فحاشی، تهدید و ضرب و شتم» نسبت به او و همسرش همراه بود، این فعال صنفی را به بند ۲۰۹ زندان اوین فرستادند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در بیانیه‌ای که برای حمایت از این فعال صنفی منتشر کرد، با اشاره به شیوه بازداشت حبیبی که خلاف قسمت موخر ماده چهار قانون آیین دادرسی کیفری بوده، نوشت: «ورود به حریم خصوصی افراد نباید به گونه‌ای باشد که به حیثیت اشخاص آسیب وارد شود اما با ورود [نیروهای وزارت اطلاعات] به مدرسه، به حیثیت شغلی این معلم شریف لطمه وارد شده است.»

نویسندگان بیانیه همچنین با اشاره به «اصل ۳۹ قانون اساسی» که درباره ممنوعیت هتک حرمت و حیثیت بازداشتی‌ها و زندانیان است، تاکید کردند: «این مهم توسط نیروهای نادان اطلاعاتی حکومت اسلامی رعایت نشده و مقام قضایی صادر کننده حکم بازداشت آقای حبیبی، در قبال رفتار نادرست و عملکرد خلاف قانون اساسی نیروهای امنیتی با نام‌برده و خانواده محترم ایشان مسوول است و باید به این رفتار متخلفانه نیروهای اطلاعاتی نیز رسیدگی کند.»

روز گذشته و ساعاتی پس از دستگیری محمد حبیبی، خدیجه پاک‌ضمیر، همسر او، در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی کوتاه خود با این فعال صنفی خبر داد و به نقل از او گفت که در خودرو و حین انتقال از خانه به زندان، هدف ضرب و جرح نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته است.

حبیبی روز چهارشنبه با حکم قضایی بازپرسی «شهید مقدسی اوین» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» دستگیر شد.

او ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و یک روز پیش از برگزاری تجمع سراسری معلمان معترض، از سوی ماموران امنیتی در تهران بازداشت و اواخر بهمن ماه سال گذشته، پس از تحمل حدود ۱۰ ماه حبس، تحت عنوان «فرمان عفو» از اوین آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود ضمن محکوم کردن دستگیری و بازداشت این فعال صنفی، خواهان آزادی هر چه سریع‌تر حبیبی و تمامی «مطالبه‌گران راه آزادی و برابری» شد.

این شورای صنفی هم‌زمان بیانیه دیگری برای حمایت از سلیمان عبدی، معلم اهل سقز منتشر کرد که روز ۲۸ اسفند از سوی نیروهای سرکوب بازداشت شد.

نویسندگان بیانیه، بازداشت این معلم باسابقه را در راستای «سرکوب جنبش به حق مردم ایران برای عدالت‌جویی و آزادی‌خواهی و نیز انتقام از معلمان و فعالان صنفی» خوانده و گفتند: «نیروهای سرکوب، محل کار ایشان را مورد تفتیش قرار دادند و در آستانه نوروز به منزلشان هم هجوم بردند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام انزجار از «این‌ همه ستمگری و سرکوب‌گری که حاکمیت در مواجهه با معلمان فرهیخته ایران پیش گرفته»، رفتار «غیرقانونی و غیر انسانی» که با سلیمان عبدی و خانواده‌اش شده را به شدت محکوم کرد و هشدار داد در صورت تداوم چنین اعمالی، از ظرفیت‌های قانونی در برابر این بیدادها استفاده کرده و همه معلمان و آزادی‌خواهان را «برای مقابله با این ستمگری‌ها» فرا می‌خواند.

این نهاد صنفی همچنین از «کنش قانونی معلمان شهر سقز» که قرار است امروز (پنج‌شنبه ۱۷ فروردین) در مواجهه با برخورد غیرقانونی با آقای عبدی انجام شود، حمایت کرد.

در این بیانیه، سه خواسته و پیام فعالان صنفی خطاب به حاکمیت ذکر شده است: «سلیمان عبدی را آزاد کنید! معلمان زندانی را آزاد کنید! جای معلم زندان نیست، مدرسه است.»

بر اساس گزارش فعالان صنفی، حکم جلب سلیمان عبدی به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی در قبرستان آیچی و تبلیغ علیه نظام» و پس از سخنرانی‌اش بر مزار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، از سوی اداره اطلاعات شهرستان سقز صادر و پس از بازداشت، قرار آزادی او در قبال تودیع وثیقه صادر شد.

علاوه بر سلیمان عبدی و محمد حبیبی، ده‌ها معلم و فعال صنفی دیگر نیز در سال گذشته بازداشت و به حبس‌های گاه طولانی‌مدت محکوم شدند. برخی دیگر نیز هنوز در وضعیتی بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.