وحید عباسی، معترض ایذه‌ای با وجود گلوله ساچمه‌ای داخل چشمش در زندان است

شنبه, 23ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

 

پرونده کشتار شهروندان ایذه به دست نیروهای امنیتی، جز مجاهد کورکور که به اعدام محکوم شد، متهمان دیگری نیز دارد که حکومت می‌کوشد آن‌ها را به اعتراف اجباری وادار کند. از جمله وحید عباسی که در جریان اعتراضات ایذه تیر خورد و اکنون با گلوله ساچمه‌ای در چشم، در زندان به‌ سر می‌برد.

مجاهد کورکور در پرونده کشته شدن دست‌کم هفت نفر از شهروندان اهل ایذه از جمله کیان پیرفلک و سپهر مقصودی، از سوی حکومت هدف پرونده‌سازی امنیتی قرار گرفت و اکنون در خطر اعدام قریب‌الوقوع است.

پرونده ایذه اما زندانیان دیگری نیز دارد که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت شده است؛ وحید عباسی، بهمن بهمنی، صادق قاسمی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، رضا عرب‌پور و اسماعیل موسوی نظری، هشت معترض بازداشت شده دیگر این پرونده هستند.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت تلاش می‌کند آن‌ها را با تکیه بر فشار بازجویی و اخذ اعترافات اجباری، به «جنایات ماموران نظامی و امنیتی در شهر ایذه»، ربط دهد.

«وحید عباسی»، شهروند معترض اهل ایذه و متولد پنجم اردیبهشت سال ۱۳۷۳، یکی از این هشت نفر است.

او که ساکن روستای پیان از حوالی ایذه و همسایه آرتین رحمانی بود، روز ۲۸ آبان سال ۱۴۰۱ بازداشت شد.

آرتین رحمانی نوجوان ۱۶ساله‌ای بود که روز ۲۵ آبان و هم‌زمان با کیان پیرفلک، در بازار شهر ایذه هدف گلوله ماموران حکومتی قرار گرفت و جان باخت.

وحید عباسی در شهر ایذه یک کافه داشت و بازیکن تیم فوتبال «امید پیان» بود.

چشم او روز ۲۵ آبان و هم‌زمان با جنایت بازار ایذه، هدف گلوله ساچمه‌ای ماموران حکومتی قرار گرفت و به بیمارستانی در اهواز منتقل شد اما سه روز بعد و با هجوم ماموران امنیتی به بیمارستان، بازداشت شد.

وحید عباسی در دوره ۲۰ روزه بازداشت در مکانی نامعلوم، به شدت مورد ضرب‌ و جرح قرار گرفت به طوری که دست‌کم دو دندانش شکست.

این جوان، ۲۰ روز بعد به زندان شیبان اهواز منتقل شد و از آن زمان تاکنون در شرایطی دشوار و با اتهاماتی سنگین در وضعیتی بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد.

از یک‌سو مسوولان قضایی و مدیران زندان پاسخ روشنی به پیگیری‌های خانواده نمی‌دهند و از سوی دیگر، خانواده آقای عباسی از نظر مالی توان استخدام وکیلان کارکشته و با‌سابقه را ندارند.

این در حالی است که وضعیت چشم او به دلیل اصابت گلوله ساچمه‌ای، به نقطه بحران رسیده و به درمان جدی در بیمارستان نیاز دارد اما ضابطان پرونده و مسوولان قضایی، اجازه رسیدگی پزشکی به او را صادر نمی‌کنند.

هنگامه چوبین، مادر آرتین رحمانی، با انتشار عکسی از وحید در کنار پسرش نوشته بود: «مامور زندان در پاسخ درخواست وحید برای مداوای چشم گفته تو که حکمت اعدامه، چشم می‌خوای واسه چی؟»

وحید عباسی در کنار آرتین رحمانی

وحید عباسی در کنار آرتین رحمانی

فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی نیز از روز ۲۲ فرودین بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

از سویی دیگر حسین‌علی حاتمی، وکیل دادگستری در ایذه، به تازگی وضعیت وحید عباسی و هفت معترض زندانی اهل این شهر را از نظر «جسمی و روحی» بسیار نامناسب توصیف کرده بود.

بنا بر گزارش‌ها، پرونده این هشت معترض زندانی به «شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز» ارجاع شده اما متهمان و خانواده‌های آن‌ها هنوز از اتهامات مطروحه اطلاعات دقیقی ندارند.

با این‌ حال برخی منابع حقوق بشری از اتهاماتی که می‌تواند منجر به صدور احکام بسیار سنگین شود، سخن می‌گویند.

از سوی دیگر به غیر از مجاهد کورکور، سه معترض زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» نیز در معرض اعدام قرار دارند.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی سه معترضی هستند که بر اساس تصاویر دادنامه‌های صادر شده برای آن‌ها، دیوان عالی کشور حکم اعدامشان را تایید کرده است.

جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر در اجرای احکام اعدام در زندان‌ها شتاب بسیاری ایجاد کرده به طوری که بر اساس گزارش سازمان حقوق‌بشر ایران، تنها در ۱۷ روز گذشته، دست‌کم ۶۶ تن و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، دست‌کم ۲۱۸ تن در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.