تجمع بازنشستگان مخابرات در ۶ شهر؛ بازنشستگان شوش تهدید به برخورد شدند

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

اعتراضات سراسری بازنشستگان مخابرات. آرشیو

صدای آمریکا

بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه در دست‌کم ۶ شهر ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و خواستار تحقق مطالبات صنفی خود شدند.

به گزارش تشکل‌های بازنشستگان، تجمع‌ها در مقابل اداره‌های مخابرات شهرهای بجنورد، اهواز، شهرکرد، خرم‌آباد، اصفهان، و مشهد برگزار شدند.

این بازنشستگان خواستار اجرای کامل آیین‌نامه ۸۹، کاهش سهم بیمه تکمیلی از ۵۰ به ۲۰ درصد سابق و پرداخت رفاهیات و سهم خواروبار خود هستند.

تجمع‌های بازنشستگان مخابرات در شرایطی در روز دوشنبه برگزار شدند که نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در توئیتی به جلسه ویژه این کمیسیون با وزیر ارتباطات اشاره کرده بود.

او نوشته بود، طبق وعده مدیران مخابرات مصوب شد که «از ماه آینده، ماهیانه رفاهیات معوق بازنشستگان مخابرات پرداخت شود. همچنین از محل فروش اموال مازاد نیز مطالبات بازنشستگان عزیز مخابرات پرداخت شود.»

بازنشستگان مخابرات و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی در سالیان اخیر بارها در تجمع‌هایی به شرایط معیشتی خود و بی‌توجهی مسئولان اعتراض کرده‌اند.

در این حال، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای با عنوان «با تهدید، ما را نترسانید، حق گرفتنی است»، خبر داد که در روزهای اخیر، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در هفت‌تپه و شوش از طریق شماره تلفن‌های ناشناس و در مواردی، در پی احضار به دستگاه‌های امنیتی، تهدید به پرونده‌سازی امنیتی و بازداشت شده‌اند.

به نوشته این اطلاعیه، عیسی شوهانی، فریدون نیکوفرد، و عیسی مظفری از جمله بازنشستگانی هستند که از سوی دستگاه‌های امنیتی تهدید به برخورد شده‌اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، برگزاری تجمع که بدون حمل سلاح و در راستای مطالبات صنفی و مدنی باشد، بلامانع است و نوشت: دیوان عدالت اداری در اردیبهشت سال جاری، قانونی بودن فعالیت های صنفی را تایید کرد.

به نوشته این تشکل به نقل از دیوان عدالت اداری، «برگزاری تجمع‌های مسالمت‌آمیز که توسط اشخاص و به منظور دفاع از منافع صنفی و شغلی صورت پذیرد، آزاد بوده و نیاز به اخذ مجوز موضوع مواد ،۱۰، ۱۱، و ۱۳ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را ندارد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.