تشکل‌های صنفی فرهنگیان: «معلمان به مقاومت برابر سرکوب و سناریوسازی ادامه می‌دهند»

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

تصویری آرشیوی از اعتراضات معلمان در ایران

رادیو فردا

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد بازداشت ده‌ها معلم و فعال کارگری و همچنین دو معلم فرانسوی در ایران، نسبت به «سناریوسازی» علیه فعالان صنفی هشدار داد.

اشاره بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به بازداشت سیسل کوهلر و همسر او ژاک پاریس، دو معلم و فعال صنفی فرانسوی، است که اردیبهشت سال گذشته در جریان سفر خود به ایران بازداشت شدند و خبرگزاری تسنیم در همان زمان به نقل از وزارت اطلاعات مدعی شد که این دو نفر «به‌دنبال سازمان‌دهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی» در ایران بودند.

رسانه‌های حکومتی همچنین بازداشت شماری از معلمان و نیز کیوان مهتدی، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران و همسرش آنیشا اسداللهی در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ و سپس رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ۲۲ اردیبهشت سال گذشته را به دیدار با این دو معلم فرانسوی نسبت دادند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اما در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد این بازداشت‌ها منتشر کرد، افزود که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از بازداشت ده‌ها معلم در اردیبهشت سال گذشته «با سناریوسازی‌های نخ‌نما و تکراری، تلاش کردند تا فعالیت‌های معلمان را به برنامه‌های دیگر دولت‌های جهان منتسب کنند و از این راه سرکوب‌های بی‌شرمانه معترضان را دامن زنند».

این نهاد در بیانیه خود مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده که «به جای پرداختن به ویرانه‌های ساختار آموزشی، با زبان سرکوب، اخراج، بازداشت و پرونده‌سازی به اعتراضات حق‌طلبانه معلمان» پاسخ می‌دهند.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه «تشکل‌های صنفی معلمان در تمامی دوران فعالیت خود نشان داده‌اند که مستقل از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی و تنها در پی تغییر و اصلاح ساختار معیوب و بیمار نظام آموزشی هستند»، آمده است: «در این راستا معلمان همیشه در برابر سیطره ایدئولوژیک حاکمیت بر آموزش به‌درستی موضع‌گیری کرده‌ و خواهند کرد.»

این شورا در ادامه با اشاره به بازداشت گسترده معلمان و فعالان سرشناس کارگری، همزمان با بازداشت سیسل کوهلر و همسر او ژاک پاریس، اضافه کرد که «ارتباطات بین‌المللی فعالین صنفی و تشکل‌های معلمان ایران با تشکل‌های مستقل معلمان دیگر کشورها امری کاملا معمول و پذیرفته شده در جهان است و این ارتباطات کم‌ترین ربطی به حکومت‌ها و دولت‌ها در هیچ کجای جهان ندارد».

شورا هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان یادآوری کرد که «این دو معلم فرانسوی با ویزای توریستی و با مجوز وزارت خارجه به ایران سفر کرده بودند» اما بعد از دیدار علنی با معلمان و چند فعال کارگری بازداشت شده و بیش از یک سال است که در بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات تحت بازداشت قرار دارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اضافه کرد که «معلمان ایران نه تنها به هیچ یک از قدرت‌های جهانی در حل مسایل خود توهم ندارند بلکه رویکرد این قدرت‌ها را بخشی از ماشین سرکوبی تلقی می‌کند که دیکتاتوری‌ها را به سرکوب تمام‌قد نیروهای معترض مستقل» سوق می‌دهد.

این شورا تاکید کرد که با وجود ادامه بازداشت‌ها و سرکوب گسترده فرهنگیان معترض، همچنان معلمان «برای معیشت شایسته و حل مسائل ریز و کلان آموزش در برابر بی‌تدبیرهای حاکمیت» به «مقاومت» خود ادامه می‌دهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.