تجمعات پیوسته ایرانیان معترض در اروپا و آمریکا برای حمایت از توماج صالحی

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

ایرانیان معترض تجمع‌های پیوسته‌ای را در سراسر اروپا و آمریکا در روزهای اخیر برای حمایت از توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی ترتیب داده‌اند و این تجمعات همچنان ادامه دارد.

با گذشت چند ماه از دستگیری توماج صالحی به دست نیروهای امنیتی و همزمان با افزایش هشدارهای نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت این زندانی سیاسی، درخواست‌ها برای آزادی او در سراسر جهان افزایش یافته است.

پس از برگزاری تجمعی در آمریکا، روز یکشنبه در چندین شهر اروپا از جمله لندن، پاریس، اشتوتگارت و آنتورپ نیز تجمعات مشابهی برگزار شد. در تورنتوی کانادا نیز تجمع برنامه‌ریزی شده است.

قرار است در پاریس، مرجان ساتراپی، دخترخاله توماج و چند نماینده فرانسوی سخنرانی کنند.

پیشتر ایرانیان در پایتخت آمریکا روز شنبه ۲۳ اردیبهشت برای آزادی زندانیان سیاسی از جمله توماج صالحی و توقف اعدام‌ها از سوی جمهوری ‌اسلامی به خیابان‌ها واشینگتن رفتند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

برگزاری این تجمعات اعتراضی در سراسر جهان برای آزادی توماج صالحی در حالی است که در داخل ایران نیز حمایت از این زندانی سیاسی ادامه دارد.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهند در روزهای اخیر معترضان برای حمایت از توماج صالحی، تصاویر وی را بر دیوار‌های شهر سنندج چسباندند و همچنین نام او را بر دیوار‌ی از شهر تهران نوشته بودند.

یک هفته پیش، امیر رئیسیان، وکیل توماج، رپر زندانی از برگزاری جلسه بازپرسی او به صورت آنلاین خبر داد.

او در توییتی نوشت: «جلسه بازپرسی پرونده توماج صالحی در دادسرای اصفهان برگزار شد و توماج از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه شرکت داشت و با حضور وکلا به سوالات بازپرس پاسخ داد.»

پیشتر محمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرده که توماج صالحی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» متهم شده است.

در آبان‌ سال گذشته، خبرگزاری دانشجو از بازداشت این خواننده رپ اعتراضی و از حامیان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

بازداشت توماج صالحی در میانه خیزش سراسری در حالی بود که او با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از این خیزش حمایت قاطع کرده بود.

بازداشت این معترض موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت. حامد اسماعیلیون، عضو انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس۷۵۲ با اشاره به بازداشت توماج صالحی، در توییتر نوشت: «توماج صالحی صدای مردم است و صدای مردم با بازداشت و شکنجه ساکت نخواهد شد.»

به تازگی نیز کمپین حقوق بشر ایران اعلام کرد صالحی نیاز به درمان فوری دارد که این خدمات درمانی در زندان قابل ارائه نیست. به گزارش این سازمان، صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد نگهداری می‌شود.

این خواننده معترض پیشتر در شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در آثار خود، به موضوعاتی چون فساد جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندان مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.