هزینه «۲۰۰ میلیارد تومانی» فیلترینگ اینستاگرام در ایران با تغییر کد آن «بر باد رفت»

یکشنبه, 31ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی می‌گوید «۲۰۰ میلیارد تومان» برای فیلترینگ هوشمند هزینه شد که با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام دور زده شد.

روح‌الله مؤمن‌نسب که از حامیان طرح «صیانت از اینترنت» است، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در ادامه گفت قاعدتا و منطقا باید اولویت با بستن محتوا باشد نه بستن پلتفرم‌ها، اما بدون همکاری شرکت اصلی چاره‌ای نیست.

در همین زمینه خبرگزاری دانشجو روز یکشنبه با عنوان «به باد رفتن» هزینه‌های فیلترینگ گزارش داد هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای فیلترینگ هوشمند که به عنوان یکی از راهکار‌های «تایید شبکه‌های خارجی با تبلیغات گسترده» کلید خورده بود، با یک به‌روز رسانی تقریبا به صورت کامل ازبین رفت و «این هزینه هنگفت تقریبا امحا شد».

ایران طی سال‌های گذشته بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب جهان را مسدود کرده و بعد از اعتراضات گسترده مردمی که شهریور پارسال در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، دامنه فیلترینگ را گسترش داده است.

به‌رغم انسداد شبکه‌های خارجی، هنوز توئیتر، تلگرام، فیس‌بوک و اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان مردم ایران هستند و حتی مقامات ارشد جمهوری اسلامی برای پروپاگاندای حکومتی از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

کاربران ایرانی در حال حاضر از فیلترشکن برای وارد شدن به این شبکه‌ها استفاده می‌کنند که، به گزارش روزنامه حکومتی «همشهری»، ماهانه دست‌کم «۵۴۰ میلیارد تومان» پول به جیب مافیای فیلترشکن می‌ریزد.

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.