تحصن در دانشگاه تهران در اعتراض به موج جدید احضار و تعلیق‌ و محرومیت از تحصیل

سه شنبه, 2ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

نمایی از ورودی دانشگاه تهران

رادیو فردا

جمعی از دانشجویان دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران روز دوشنبه در اعتراض به ممنوع‌الوردی چند تن از دانشجویان معترض، تحصن کردند.

همزمان شماری از دانشجویان دانشگاه بهشتی به خاطر «اعتراض به موج اعدام‌ها» به کمیته انضباطی و پلیس امنیت احضار شدند، ۸ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی به تعلیق از تحصیل و تبعید محکوم شدند و دست‌کم ۳۵ دانشجو دانشگاه الزهرا نیز به خاطر سرباز زدن از حجاب اجباری با حکم «تعلیق» مواجه شدند.

تصاویر منتشر شده از تحصن روز دوشنبه دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که شماری از دانشجویان برای اعتراض و تحصن در داخل محوطه و مقابل در ورودی دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بر زمین نشسته‌اند.

 

شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرد که تحصن روز دوشنبه اول خرداد ماه دانشجویان در دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با وجود «حضور پرتعداد نیروهای حراستی» انجام شده است و دانشجویان در اعتراض به ممنوع‌الورودی علی حاجیان، دانشجوی معترضی که یک ترم تعلیق شده، اقدام به این عمل کردند.

به گزارش کانال شوراهای صنفی، در جریان تحصن روز دوشنبه دانشجویان دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران «نیروهای حراست با تهدید و رفتارهای توهین‌آمیز» سعی در برهم زدن این تحصن داشتند.

دو روز پیش از این تحصن، در ظهر روز شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه نیز جمعی ۶۰ نفره از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران با حضور در باشگاه دانشجویان حدود دو ساعت مقابل دفتر علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران که یکی از اعضای کمیته‌ انضباطی است، اقدام به تحصن اعتراضی کردند.

 

دانشجویان معترض در تحصن روز شنبه طی بیانیه‌‌ای خواهان «ابطال تمامی احکام ظالمانه‌ صادره از کمیته‌های انضباطی طی ماه‌های گذشته» و «پایان دادن به گشت‌زنی حراست در صحن دانشگاه و آزار و اذیت دانشجویان» شدند. آنها همچنین بر لزوم لغو تمامی اقدامات کمیته‌های انضباطی‌ در ارتباط با «حجاب، تجمع و دیگر اتهامات امنیتی» تاکید کردند.

دانشجویان معترض خاطرنشان کردند «تا زمانی که مسئولان دانشگاه، حراست و کمیته انضباطی اقدامات سرکوبگرانه و ضد دانشجویی خود را متوقف نکنند، دانشجویان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد».

در همین حال گزارش‌ها از دانشگاه‌های دیگر نیز حاکی است که پس از تجمع‌ ۳۰ اردیبهشت ماه دانشجویان در اعتراض به موج اعدام‌ها و به ویژه اعتراض به اعدام صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی، موج جدید احضار دانشجویان آغاز شده است.

 

بنابر گزارش کانال دانشجویان متحد، در دانشگاه بهشتی پس از تجمعی در اعتراض به اعدام‌ها که «با ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای حراست همراه بود»، به فاصله چند ساعت «پیامک‌های احضار به کمیته انضباطی برای دانشجویان ارسال شده» است.

بنابر این گزارش، شماری از دانشجویان حاضر در تجمع اعتراض به موج اعدام‌ها نیز با «تماس تلفنی پلیس امنیت» احضار و به تشکیل پرونده قضایی تهدید شده‌اند.

همزمان روز دوشنبه اول خرداد ماه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز دست‌کم ۸ تن از دانشجویان به خاطر شرکت در تجمع اسفند ماه گذشته برای اعتراض نسبت به «حملات علیه مدارس و دانش‌آموزان دختر»، از سوی کمیته انضباطی به «یک تا ۲ سال محرومیت از تحصیل» و پس از آن «تبعید به شهرهای اهواز، سمنان، کاشان، ارومیه و اردبیل» محکوم شدند.

این دانشجویان شامل میرمهدی موسویان، محمدامین سلطان‌زاده، سهیلا سپیده‌دم، الهه اشرف‌پور، رضا انصاریان و دو دانشجوی دیگر هستند که نخواسته‌اند نامشان منتشر شود.

فعالان دانشجویی در دانشگاه الزهرا نیز در گزارشی اعلام کردند فقط طی اردیبهشت ماه، کمیته انضباطی و مقام‌های این دانشگاه به خاطر سرباز زدن دانشجویان از «حجاب اجباری» با «تعلیق فله‌ای»، حداقل ۳۵ دانشجو را به مدت «یک تا دو ترم از تحصیل تعلیق» کرده‌ا‌ند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.