ادامه احضار وکلای دادگستری به دادسرا؛ مولوی عبدالحمید: کجای دنیا وکیل را احضار و زندانی می‌کنند؟

جمعه, 5ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

زندان اوین

بی بی سی فارسی

بنابر گزارش‌ها از ایران، احضار وکلای دادگستری به دادسرای امنیت زندان اوین همچنان ادامه دارد و تعداد این احضارها به بیش از ۱۰۰ نفر در سراسر شهرها رسیده است. عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهراز این رویه به ‌دت انتقاد کرد.

موج احضار وکلای دادگستری در ایران از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده اما از اردیبهشت ۱۴۰۲ شدت گرفته است.

براساس گزارش‌ها در برگه‌های احضاریه این وکلا اتهامی ذکر نشده و تنها از آنها خواسته شده تا خود را به دادسرای امنیت زندان اوین تهران معرفی کنند.

مولوی عبدالحمید با انتقاد از این رویه گفت: «کجای دنیا وکیل را احضارو زندانی می‌کنند، وکیل کارش دفاع از حقوق مردم است؟»

او گفت: «وقتی وکیل را به زندان می اندازید، چه کسی جرات میکند از مردم دفاع کند؟»

عادل مقدس، عضو هیات مدیره کانون وکلای بوشهر، دیروز گفت که «آمارهای مختلفی درباره عده وکلای احضار شده اعلام شده، اما به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰ تن از وکلا» احضار شده‌ باشند.

آقای مقدس گفته است که بعضی از این وکلا را هنگام مراجعه به شعبه احضار کننده همراهی کرده و «از آنجا که اعضای هیات مدیره‌های کانون‌های وکلا منتخب وکلا هستند، باید در وقت لازم از اعضای خود حمایت کنند. احضارها، چه مبنای قانونی داشته باشد و چه نداشته باشد، باید از طرف هیات‌مدیره‌ها پیگیری شود.»

دو تن از وکلای احضارشده گفته‌اند که از آنها خواسته شده بود تا «تعهدنامه» و «ابراز ندامت» امضا کنند.

ابوذر نصر‌اللهی، از وکیل‌های احضارشده، به پایگاه خبری وکلاپرس گفت احتمال دارد وکلایی که حاضر به امضای تعهدنامه «لزوم پایبندی به قانون و اصول نظام» نشده‌اند مجددا احضار شوند.

او گفته است که در ۳۱ اردیبهشت به همراه سایر وکلای احضار شده به دادسرا مراجعه کرده است اما با توجه به این که معتقد بوده جرمی مرتکب نشده حاضر به دادن تعهد نشده است.

آقای نصراللهی می‌‌گوید: «با توجه به فرمان عفو رهبری به همکارانی که احضار شده بودند، پیشنهاد شد تا در صورت تمایل تعهدنامه‌ای را که فرم آن از قبل آماده شده بود، امضا کنیم تا قرار موقوفی تعقیب صادر شود.»

به نوشته رسانه‌ها وکلا اکثرا از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دادسرای امنیت تهران احضار شده‌اند و اغلب این احضارها توسط شعبه ۷ دادسرای امنیت اوین صورت گرفته است.

هرچند نام همه وکلایی که احضار شده‌اند، تاکنون اعلام نشده اما برخی از وکلای سرشناس از جمله محمد سیف‌زاده، محمد حسین آقاسی، محمدعلی کامفیروزی، ثمین چراغی، مرضیه محبی، علی شریف‌زاده، محمود صادقی و محسن برهانی در میان احضارشدگان هستند.

وجه غالب وکلای احضار شده این بوده که در اعتراضات ۱۴۰۱ از متهمان دستگیرشده و محکومان دفاع کرده‌اند و یا در اعتراضات به رفتار حکومت در قبال مردم انتقاد داشتند.

هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر می‌گوید که از ابتدای اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تا کنون ۵۵ وکیل بازداشت شده‌ و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و اغلب این وکلا با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

محمدهادی جعفرپور، عضو کانون وکلای استان فارس و از وکلای احضارشده، گفته است که به آن‌ها گفته شد باید یک «تعهدنامه» از پیش تنظیم شده را امضا کنند که محتوای آن «اظهار ندامت» بابت حمایت از اعتراضات یا «دستگیری در این جریانات» بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید از آغاز اعتراضات تا به امروز دست‌کم ۱۲۹ وکیل با «برخورد قضایی» مواجه شده‌اند.

محمد شیوایی، رییس اداره حقوقی و دبیر کمیسیون حمایت کانون وکلای مرکز، هفته گذشته گفت: «در حال پیگیری ویژه پرونده و حمایت از وکلای کل کشور، البته با اولویت قرار دادن اعضای کانون وکلای مرکز، هستیم.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.