اختصاصی: ضرب و شتم نازیلا معروفیان؛ «لباس شخصی‌ها» قصد بازداشتش را داشتند

چهارشنبه, 31ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

 نازیلا معروفیان، روزنامه نگار. آرشیو

صدای آمریکا

‫‌نازیلا معروفیان، خبرنگاری که به دلیل گفت‌وگو با پدر مهسا امینی مدتی زندانی شده بود، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ خرداد در محوطه تئاتر شهر تهران توسط گروهی از لباس شخصی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

یکی از نزدیکان ‫‌نازیلا معروفیان که خواست نامش فاش نشود، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت لباس شخصی‌ها، که تعدادشان زیاد و شامل دو زن بود، او را کتک زدند و روی زمین کشیدند.

به گفته او، مهاجمان به خانم معروفیان فحاشی کردند و مردی در تمام مدت ضرب و شتم این روزنامه‌نگار از صحنه فیلم‌برداری می‌کرد.

بر اساس این گزارش، نازیلا معروفیان با کمک چند تن از دوستانش و نیز شماری از مردم، از دست لباس شخصی‌ها که قصد داشتند او را با خود ببرند، رهایی یافت.

وی اشاره کرد که بدن خانم معروفیان در حمله لباس شخصی‌ها به او دچار کبودی و کوفتگی شدید شده است.

نازیلا معروفیان روز چهارشنبه در توییتی، اخبار مربوط به ضرب و شتم خود را تایید کرده بود.

 


این روزنامه‌نگار پیشتر در توییتی روایت خود را از برخورد نیروی یگان ویژه و فحاشی جنسی این مامور بر سر پوشش اختیاری‌‌اش علنی کرده بود.

‫‌نازیلا معروفیان روز یکشنبه در توییتی نوشته بود یک مامور در تئاتر شهر به او به دلیل نداشتن حجاب اجباری گفت: «این چه سر و وضعیه البته چون |…| این‌طوری لباس میپوشی.» [صدای آمریکا فحاشی جنسی را حذف کرده است.]

به نوشته خانم معروفیان، این مامور سپس از او فیلم‌برداری کرد.

پس از آن هم او تصاویری از «تهدیدها و پرونده سازی» علیه خود را در توییت‌هایی منتشر کرد و نوشت: «هر کاری ‌دوست دارید بکنید. من همچنان پای عقایدم هستم.»

نازیلا معروفیان در توییتی هم نوشته بود فشارهای امنیتی بر او زیاد شده فقط به این دلیل که او یک «منتقد معترض» است.

به گفته خانم معروفیان، همه این‌ها «برای اینکه انسان را خرد کنند و یا به مرز خودکشی برسانند، یا دیگه بِبُری از مملکت و فراریت بدن. قطعا من هم انسانم و دارم اذیت میشم اما تا روزیکه زنده‌ام مینویسم و تو مملکتم میمونم، هر چقدر غریبم کنید.»

نازیلا معروفیان پس از انتشار مصاحبه‌ای با پدر مهسا امینی در اوایل آبان‌ ۱۴۰۱ بازداشت و پس از حدود ۷۰ روز زندان با قید وثیقه آزاد شد.

 


مهسا امینی در شهریور سال گذشته در بازداشت گشت ارشاد جان باخت. این موضوع اعتراض های گسترده در شهرهای مختلف ایران را به همراه داشته است.

فشار بر وکلا، فعالان مدنی، و روزنامه‌نگاران از جمله اقدامات مقامات جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراض‌ها در پی کشته شدن مهسا امینی است. ده‌ها روزنامه‌نگار در ماه‌های گذشته در ایران بازداشت شده‌اند که شماری از آنها از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنان در زندان به سر می‌برند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.