دادگستری فارس:‌ حکم اعدام دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ در «آینده نزدیک» اجرا می‌شود

پنجشنبه, 15ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

محمد رامز رشیدی (جلو) و سید نعیم هاشمی قتالی

رادیو فردا

حدود چهل روز بعد از تایید حکم اعدام دو متهم حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز در دیوان عالی کشور، رئیس‌کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام این دو نفر در «آینده نزدیک» اجرا خواهد شد.

کاظم موسوی روز پنجشنبه ۱۵ تیر روند رسیدگی به این پرونده را «دقیق» و با رعایت «موازین قانونی» دانست.

محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی در ارتباط با حمله روز ۴ آبان سال ۱۴۰۱ به شاهچراغ به اعدام محکوم شده‌اند.

پس از حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در بحبوبه اعتراض‌های سراسری که با چهلمین روز مرگ مهسا امینی همزمان بود، رسانه‌های ایران نوشتند ۱۳ کشته و بیش از ۲۰ زخمی شدند.

دادگستری استان فارس پیش از این دو متهم پرونده را عضو «داعش» معرفی کرد و به آنها اتهام «محاربه، بغی، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه تروریستی» منسوب کرد.

در اظهارات جدید رئیس‌کل دادگستری استان فارس اثری از منسوب کردن دو متهم پرونده به «داعش» دیده نمی‌شود.

او اواخر اسفند سال گذشته از محکومیت سه تن دیگر از متهمان این پرونده به «مجازات‌های سنگین حبس» خبر داده و گفته بود: «متهم دیگر این پرونده محمد رحمانی که از سرپل‌های گروه داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان‌امانی به دلیل عضویت و حمایت از این گروه به ۱۵ سال و یک روز و حمیدالله کابلی دیگر عضو دستگیرشده نیز به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.»

محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی تبعه افغانستان هستند و محاکمه آنها از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد. به ادعای خبرگزاری ایرنا «عامل اصلی» این حمله در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد.

روز سوم خرداد خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خبر داد که هیئت شعبه دیوان عالی کشور، فرجام‌خواهی متهمان را رد و «دادنامه صادره را ابرام» کرده که به معنای تایید حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه است.

خبر اعدام قریب‌الوقوع این دو متهم در حالی اعلام شده که برخی کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی عضویت آنها در داعش و محاکمه عادلانه آنها را زیر سوال بردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.