رادیو زمانه
معین سخامنش ــ توماج با وجود تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی مکانیک در کارگاهی فلزکاری کارگری میکرد. این پیشه و آگاهی او از منافع طبقه کارگر، او را به کاوه افسانهای ایران باستان که هم آهنگر بود و هم شورشی متصل میکند. آگاهی و محبوبیت او «نظام» را به وحشت انداخته و اهمیت دستگیری توماج نیز از همین روست.
توماج صالحی
شنبه ۸ ژوئیه/۱۷ تیر در مونترال، ونکوور، لندن، اسلو، برلین، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، آمستردام، استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، استانبول، بروکسل و شمار دیگر از شهرهای اروپا و کانادا تجمعهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از توماج صالحی، خواننده معترض برگزار شد. حاضران در این تجمعها خواهان آزادی این خواننده معترض و دیگر معترضان بازداشت شده در ایران و توقف صدور و اجرای حکم اعدام شدند.
صبح چهارشنبه ۱۴ تیر، تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شد که حکم توماج صالحی بهدلیل همکاری با نهادهای امنیتی، از اعدام به حبس تقلیل پیدا کرده است.رزا اعتماد انصاری، وکیل مدافع توماج صالحی، در گفتوگو با «شبکه شرق» این خبر را تکذیب و اعلام کرد که پرونده توماج هنوز به مرحله انشاء رأی هم نرسیده است.
او تأکید کرد که از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رأی حدود ۱۰ روز طول میکشد. بنابراین احتمالا در هفته جاری رأی دادگاه توماج صالحی اعلام میشود.
دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه ۱۱ تیر به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» برگزار شد. مقامهای قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اصفهان تاکنون جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی و اتهامهای واردشده به او را اعلام نکردهاند.
امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج اردیبهشت سال جاری گفته بود که او با پنج اتهام شامل «افساد فیالارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است. محاربه و افساد فیالارض از جمله اتهاماتیست که بر اساس قوانین کیفری ایران ممکن است حکم اعدام بهدنبال داشته باشد.
توماج صالحی ۸ آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری ایران بازداشت شد. این خواننده سبک رپ، اهل شاهینشهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگیاش مخفی بود و پیامهای بسیاری را در حمایت از مردم منتشر میکرد.
زندان برای توماج صالحی، مهندس مکانیک و کارگر تراشکاری، رپر معترضی که در اعتراضات جنبش مهسا در صف مردم ایستاد امر تازهای نیست. او پیشتر هم بارها به زندان افتاده بود اما این بار با اتهام «افساد فیالارض» روبهروست. دلایل دستگیریاش مستقیماً به ترانههایش برمیگردد همانطور که پیشتر به خاطر ترانه «سوراخ موش بخر» به زندان افتاده بود، حالا با برچسب اتهاماتی عجیب محاکمه شده است که به جز افساد فیالارض، «همکاری با دول متخاصم» را نیز به پروندهاش افزودهاند.
توماج صالحی که محبوبیتش بعد از ترانه «ترکمنچای» به اوج خود رسیده بود، هیچگاه نه در بیان اعتقاداتش عقبنشینی کرد و نه ذرهای در مقابل حاکمیت سر خم کرد. همین شخصیت اوست که حاکمیت سعی کرد علاوه بر دستگیری، او را در بین مردم بدنام کند و با گرفتن اعترافات اجباری چهرهای تسلیم شده از او را نمایش دهد؛ چهره تسلیم شدهی کسی که که همواره مردم را به اعتراض فرامیخواند که البته مردم و هوادارانش آن را باور نکردند. حالا پس از چندین و چند ماه حبس موقت غیرقانونی و شکنجه و اعتراف اجباری، دادگاه توماج پشت درهای بسته و بدون حضور وکیلش در حالی برگزار شد که بنا به گفته وکلا، حتی با همین قوانین ناکافی موجود قضایی در ایران هم، محاکمهای غیرقضایی (به لحاظ قانونی) بود و حکمی که برایش صادر شد نه شبیه حکم قضایی که شبیه فتوای قتل است. پس از اعلام حکم، خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که به دلیل همکاری او، مجازاتش از اعدام به حبس ابد تقلیل یافته است؛ موضوعی که وکیلش آن را رد کرده است. اعدام شاعر بدعتی است که در تاریخ ایران بیسابقه بوده است.
گفته میشود موسیقی رپ اختراع بردههای امریکایی است که به ۲۰۰ سال پیش برمیگردد. این موسیقیِ بردگان، در نبودِ ابزار آلاتِ در دسترس موسیقی و بینیاز از آن، به جای توجه به ریتم و ملودی بر کلام و اصوات تکیه میکند. کلام در اصل همه چیز رپخوانی است؛ کلامی که با جادوی شعر به کار بیان اعتراض میآید. خوانندهی رپ نمیتواند جز معترض چیز دیگری باشد، گرچه که برخی خوانندگانِ این سبک، به تفنن، در فضاهای غیر اعتراضی هم طبعآزمایی کردهاند اما حتی در بیان موضوعات عاشقانه هم رنگی از اعتراض در رپ هست.
گفته میشود که «موسیقی رپ با افت و خیزهای فراوانی در حدود ۱۵ سال پیش به آسیا رسید و برای اولین بار در ایران به دل گروههای زیرزمینی راه یافت. اولین کسی که رپ خواند نوجوانی بود به نام «حسن صباح» که چندان مورد استقبال خوانندگان قرار نگرفت و او برای همیشه از ایران رفت و بعدها بود که همکاری او با سروش لشکری، باعث شد اولین نطفههای رپ در ایران بسته شود.» (تاریخچه رپ در ایران و جهان/ کاظم برآبادی/ ویستا). با پیگیری گروه ۰۲۱ و سروش لشکری (و حالا با نام هنری هیچکس) رپ در ایران پا گرفت و ادامه یافت. در بحران موسیقی آزاد، یعنی در فضایی که ترانه و آواز در ایران تحت کنترل شدید وزارت ارشاد اسلامی است و هیچ آلبومی بدون مجوز ارشاد امکان پخش عمومی ندارد، طبیعتاً موسیقی رپ زیرزمینی شد و بدون نیاز به مجوز در آزادی به تجربههای تازه دست یافت؛ آزادی همان عنصری که لازمه رشد هنر است در زیرزمینهای رپ محقق شد. وطن، تهران، رفاقت موضوعات مطرح شده در گروه ۰۲۱ بود. بعدتر زبان گزندهی «یاس» در طرح مسائل اجتماعی و یا زبان هزل گروه Zed Bazi از جمله مفاهیمی بود که رپخوانهای ایران در حول و حوش آن ترانه میخواندند (همان. نقل به مضمون).
معین سخامنش ــ توماج با وجود تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی مکانیک در کارگاهی فلزکاری کارگری میکرد. این پیشه و آگاهی او از منافع طبقه کارگر، او را به کاوه افسانهای ایران باستان که هم آهنگر بود و هم شورشی متصل میکند. آگاهی و محبوبیت او «نظام» را به وحشت انداخته و اهمیت دستگیری توماج نیز از همین روست.
توماج صالحی
شنبه ۸ ژوئیه/۱۷ تیر در مونترال، ونکوور، لندن، اسلو، برلین، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، آمستردام، استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، استانبول، بروکسل و شمار دیگر از شهرهای اروپا و کانادا تجمعهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از توماج صالحی، خواننده معترض برگزار شد. حاضران در این تجمعها خواهان آزادی این خواننده معترض و دیگر معترضان بازداشت شده در ایران و توقف صدور و اجرای حکم اعدام شدند.
صبح چهارشنبه ۱۴ تیر، تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شد که حکم توماج صالحی بهدلیل همکاری با نهادهای امنیتی، از اعدام به حبس تقلیل پیدا کرده است.رزا اعتماد انصاری، وکیل مدافع توماج صالحی، در گفتوگو با «شبکه شرق» این خبر را تکذیب و اعلام کرد که پرونده توماج هنوز به مرحله انشاء رأی هم نرسیده است.
او تأکید کرد که از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رأی حدود ۱۰ روز طول میکشد. بنابراین احتمالا در هفته جاری رأی دادگاه توماج صالحی اعلام میشود.
دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه ۱۱ تیر به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» برگزار شد. مقامهای قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اصفهان تاکنون جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی و اتهامهای واردشده به او را اعلام نکردهاند.
امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج اردیبهشت سال جاری گفته بود که او با پنج اتهام شامل «افساد فیالارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است. محاربه و افساد فیالارض از جمله اتهاماتیست که بر اساس قوانین کیفری ایران ممکن است حکم اعدام بهدنبال داشته باشد.
توماج صالحی ۸ آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری ایران بازداشت شد. این خواننده سبک رپ، اهل شاهینشهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگیاش مخفی بود و پیامهای بسیاری را در حمایت از مردم منتشر میکرد.
زندان برای توماج صالحی، مهندس مکانیک و کارگر تراشکاری، رپر معترضی که در اعتراضات جنبش مهسا در صف مردم ایستاد امر تازهای نیست. او پیشتر هم بارها به زندان افتاده بود اما این بار با اتهام «افساد فیالارض» روبهروست. دلایل دستگیریاش مستقیماً به ترانههایش برمیگردد همانطور که پیشتر به خاطر ترانه «سوراخ موش بخر» به زندان افتاده بود، حالا با برچسب اتهاماتی عجیب محاکمه شده است که به جز افساد فیالارض، «همکاری با دول متخاصم» را نیز به پروندهاش افزودهاند.
توماج صالحی که محبوبیتش بعد از ترانه «ترکمنچای» به اوج خود رسیده بود، هیچگاه نه در بیان اعتقاداتش عقبنشینی کرد و نه ذرهای در مقابل حاکمیت سر خم کرد. همین شخصیت اوست که حاکمیت سعی کرد علاوه بر دستگیری، او را در بین مردم بدنام کند و با گرفتن اعترافات اجباری چهرهای تسلیم شده از او را نمایش دهد؛ چهره تسلیم شدهی کسی که که همواره مردم را به اعتراض فرامیخواند که البته مردم و هوادارانش آن را باور نکردند. حالا پس از چندین و چند ماه حبس موقت غیرقانونی و شکنجه و اعتراف اجباری، دادگاه توماج پشت درهای بسته و بدون حضور وکیلش در حالی برگزار شد که بنا به گفته وکلا، حتی با همین قوانین ناکافی موجود قضایی در ایران هم، محاکمهای غیرقضایی (به لحاظ قانونی) بود و حکمی که برایش صادر شد نه شبیه حکم قضایی که شبیه فتوای قتل است. پس از اعلام حکم، خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که به دلیل همکاری او، مجازاتش از اعدام به حبس ابد تقلیل یافته است؛ موضوعی که وکیلش آن را رد کرده است. اعدام شاعر بدعتی است که در تاریخ ایران بیسابقه بوده است.
گفته میشود موسیقی رپ اختراع بردههای امریکایی است که به ۲۰۰ سال پیش برمیگردد. این موسیقیِ بردگان، در نبودِ ابزار آلاتِ در دسترس موسیقی و بینیاز از آن، به جای توجه به ریتم و ملودی بر کلام و اصوات تکیه میکند. کلام در اصل همه چیز رپخوانی است؛ کلامی که با جادوی شعر به کار بیان اعتراض میآید. خوانندهی رپ نمیتواند جز معترض چیز دیگری باشد، گرچه که برخی خوانندگانِ این سبک، به تفنن، در فضاهای غیر اعتراضی هم طبعآزمایی کردهاند اما حتی در بیان موضوعات عاشقانه هم رنگی از اعتراض در رپ هست.
گفته میشود که «موسیقی رپ با افت و خیزهای فراوانی در حدود ۱۵ سال پیش به آسیا رسید و برای اولین بار در ایران به دل گروههای زیرزمینی راه یافت. اولین کسی که رپ خواند نوجوانی بود به نام «حسن صباح» که چندان مورد استقبال خوانندگان قرار نگرفت و او برای همیشه از ایران رفت و بعدها بود که همکاری او با سروش لشکری، باعث شد اولین نطفههای رپ در ایران بسته شود.» (تاریخچه رپ در ایران و جهان/ کاظم برآبادی/ ویستا). با پیگیری گروه ۰۲۱ و سروش لشکری (و حالا با نام هنری هیچکس) رپ در ایران پا گرفت و ادامه یافت. در بحران موسیقی آزاد، یعنی در فضایی که ترانه و آواز در ایران تحت کنترل شدید وزارت ارشاد اسلامی است و هیچ آلبومی بدون مجوز ارشاد امکان پخش عمومی ندارد، طبیعتاً موسیقی رپ زیرزمینی شد و بدون نیاز به مجوز در آزادی به تجربههای تازه دست یافت؛ آزادی همان عنصری که لازمه رشد هنر است در زیرزمینهای رپ محقق شد. وطن، تهران، رفاقت موضوعات مطرح شده در گروه ۰۲۱ بود. بعدتر زبان گزندهی «یاس» در طرح مسائل اجتماعی و یا زبان هزل گروه Zed Bazi از جمله مفاهیمی بود که رپخوانهای ایران در حول و حوش آن ترانه میخواندند (همان. نقل به مضمون).