تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در چند شهر ایران در اعتراض به وضعیت بد معیشتی

سه شنبه, 20ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

جمعی از بازنشستگان کشوری در استان‌هایی مانند اردبیل، البرز، فارس، کردستان، کرمانشاه، یزد و …، روز سه‌شنبه ۲۰ تیر در شهرهای مختلف تجمع کرده و خواهان بهبود وضعیت معیشتی خود و اجرای طرح همسان‌سازی شدند. هم‌زمان کارگران پتروشیمی دهلران نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

کارگران پروژه پتروشیمی دهلران در اعتراض به تعطیلی این پروژه و بیکاری حدود دو هزار کارگر، روز سه‌شنبه مقابل فرمانداری ویژه شهرستان دهلران تجمع کردند.

در ماه‌های گذشته نیز شماری از کارگران پروژه‌ای شاغل در این مجموعه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد برای سال ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زده و کارگاه خود را تخلیه کرده بودند.

روز سه‌شنبه تجمع‌هایی نیز در شهرهایی مانند اردبیل، سنندج، کرج، کرمانشاه، ممسنی و یزد مقابل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

جمعی از فرهنگیان و بازنشستگان کشوری در پی فراخوان‌های اعلام شده و در اعتراض به تحقق نیافتن خواسته‌هایشان تجمعاتی برگزار کردند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، تجمع‌کنندگان شعارهایی چون «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» سر دادند.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از تعدادی از بازنشستگان که در این تجمع حضور داشتند، نوشت: «حقوق ما برای گذران زندگی ناکافی‌ست و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وعده‌ای است که محقق نشده. توقع داریم تا قبل از پایان تابستان همسان‌سازی با بودجه و اعتبار کافی اجرایی شود.»

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان همچنین خواستار بهبود وضعیت معیشت و افزایش سطح خدمات رفاهی شدند.

تداوم اعتراضات بازنشستگان در شرایطی است که هاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز ۲۰ تیر درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت که در این زمینه با «کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی» به توافق و جمع‌بندی رسیده‌اند.

موسوی همچنین از دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به او برای پیگیری این مساله و انجام کار طبق مدل توافق شده خبر داد.

کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس هم به تازگی اعلام کرد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

با وجود این وعده‌ها اما در هفته‌های گذشته شماری از بازنشستگان کشوری در استان‌های مختلف ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کرده‌اند.

این تجمع‌ها در پی فراخوان کانون عالی بازنشستگان مبنی بر تجمع روزهای سه‌شنبه «تا حصول نتیجه» شکل گرفته است.

وضعیت بد معیشتی،‌ تورم و گرانی در کنار فشار حکومت بر فعالان صنفی و بازداشت و صدور احکام سنگین برای آن‌ها در یک سال گذشته باعث شکل‌گیری صدها تجمع در سراسر ایران شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.