روایت سپیده رشنو از نیمه‌شبی که «ده دوازده» مامور حمله کردند: گفتند گردنت را می‌‌شکنیم

دوشنبه, 26ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

سپیده رشنو

عکس از آرشیو

یک سال پس از بازداشت سپیده رشنو در پی نافرمانی مدنی‌ در مقابل حجاب اجباری، این نویسنده جزئیاتی درباره حمله همراه با خشونت مأموران نیروی انتظامی به خانه‌اش منتشر کرد.

سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار، روز یک‌شنبه ۲۵ تیر در حساب اینستاگرام خود عکسی از در شکسته خانه‌اش منتشر کرد و نوشت مأمور نیروی انتظامی «نیمه‌شب» در واحد آپارتمان او را زده و خود را «پسر آقای رحیمی» معرفی کرده است.

او با بیان این که «آقای رحیمی» مدیر ساختمان بود و اگر «پسر خیلی جوان» او کاری داشت از طریق واتس‌اپ می‌گفت، افزود: «سرد شدم و می‌لرزیدم. دوباره تق تقِ محکم‌ترِ در که پسر آقای رحیمی هستم می‌شه باز کنید. صدای مردی میان‌سال، پشت درِ چوبی، آن هم یکِ نیمه شب داشت با تحکم داشت می‌‌گفت من پسر آقای رحیمی هستم. بدنم به رعشه افتاد.»

سپیده رشنو همچنین تأکید کرد که فقط توانسته تلفن همراه خود را پنهان کند.

او با بیان این که وقتی در را باز نکرد، «دستی با مشت در را می‌کوبید که خانم ما از نیروی انتظامی اومدیم، باز کن»، شرح داده که چطور «تنش پشت در داشت می‌لرزید» و ناگهان «یاد بی‌آرتیِ هشت‌ونیم صبحِ همان روز» افتاده است.

این فعال مدنی مخالف حجاب اجباری توضیح داد که به «بالکنِ اتاق خواب» رفته و در حالی که مأموران داشتند در خانه‌اش را «تکه و پاره» می‌کردند، با فریاد «کمک کمک» از مردم کمک خواسته است.

سپیده رشنو افزود: «یکهو صدای چند نفری که پایین بالکن ایستاده بودند بلند شد که جیغ نکش وگرنه می‌آییم بالا و گردنت را می‌‌شکنیم.»

او در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: «حدود ده، دوازده نفر، شاید هم بیشتر یا کمتر توی خانه هر سوراخی را وارسی می‌کردند. یک نفر فیلم می‌گرفت. دو نفر دفتر و دستک داشتند. اما تحقیرِ من تقسیم شده‌بود بین همه‌شان‌. هر کسی سهم خودش را برداشته‌بود و چیزی می‌گفت.»

 

 

دو ماه پیش از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، سپیده رشنو، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، در تیر ۱۴۰۱ در پی انتشار ویدئوی مشاجره‌اش با یک «آمر به معروف» بازداشت شد. در آن ویدئو، یک زن مدافع جمهوری اسلامی، خانم رشنو را تهدید کرد که از او فیلم می‌گیرد و به سپاه می‌دهد.

پس از این تهدیدها، مسافران این زن مدافع جمهوری اسلامی را مجبور کردند که از اتوبوس پیاده شود.

با این همه، سپیده رشتو بازداشت و پس از مدتی، «اعتراف تلویزیونی» او منتشر شد که واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت. کاربران شبکه های اجتماعی پست‌هایی را در حمایت از سپیده رشتو و علیه حجاب اجباری منتشر کردند.

اکنون نه‌تنها نافرمانی مدنی در مقابل حجاب اجباری افزایش یافته، بلکه در یک سال گذشته اعتراضات سراسری در ایران برگزار شده و معترضان خواهان برچیده شدن جمهوری اسلامی شده‌اند.

محسن سازگارا، فعال سیاسی، به صدای آمریکا گفته است که گفتمان مسلط جامعه ایران، گفتمان دموکراسی و سکولاریسم است و این دوره گفتمانی جدید حساب جامعه را از حکومت جدا کرده است.

 

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.