تجمع اعتراضی زنان به بستن آرایشگاه‌ها در افغانستان با شلیک هوایی و آب‌پاش از سوی طالبان متفرق شد

چهارشنبه, 28ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

طالبان

نیروهای طالبان در کابل تجمع اعتراضی گروهی از زنان را با تیراندازی هوایی و پاشیدن آب متفرق کردند. این زنان که گفته می‌شود آرایشگر هستند، در اعتراض به دستور بسته‌شدن آرایشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

آن‌ها با شعارهای «نان، کار، آزادی» و «خاک پاکم را گرفتی، آب و نانم را مگیر» در مرکز شهر کابل در برابر چند آرایشگاه‌ تجمع کرده بودند.

ماه گذشته حکومت طالبان دستور داد که تمام آرایشگاه‌های زنانه باید ظرف یک ماه بسته شوند. در آن‌زمان منبعی در اتاق تجارت و صنایع افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که این دستور طالبان باعث بیکاری حدود ۶۰ هزار زن در سراسر کشور خواهد شد.

وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» حکومت طالبان در توضیح دستور بستن آرایشگاه‌های زنانه گفته است که این فرمان به دلایل «مصارف گزاف» و همچنین به خاطر «غیرشرعی» بودن استفاده از موی مصنوعی، چیدن ابرو صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه درباره تجمع اعتراضی امروز گزارش داده که شاهد حضور حدود ۵۰ زن در این اعتراض بوده که به سرعت توجه نیروهای طالبان را جلب کردند.

ویدیوهایی که از معترضان منتشر شده نشان می‌دهد که این نیروها شلیک هوایی می‌کنند و با آب‌پاش معترضان را متفرق می‌کنند.

یکی از آرایشگران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «امروز این تجمع را برای گفتگو و مذاکره ترتیب دادیم. اما کسی نیامد تا با ما حرف بزند و به حرف ما گوش دهد، هیچ توجهی به ما نکردند و پس از مدتی با شلیک هوایی و آب‌پاش ما را متفرق کردند.»

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در توییتی نوشته است: «گزارش‌های مربوط به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض مسالمت‌آمیز زنان علیه ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌ها، تازه‌ترین انکار حقوق زنان در افغانستان، عمیقاً نگران‌کننده است. افغان‌ها حق ابراز نظرات عاری از خشونت را دارند. مقامات حاکم باید از این موضوع حمایت کنند.»

گفته شده این دستور «براساس دستورالعمل شفاهی» هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان صادر شده است.

سازمان ملل متحد خواستار لغو این دستور شده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) همچنین تاکید کرده که چنین سیاستی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و مغایر ادعاهای طالبان درباره حمایت از کار زنان است.

هدر بار، مسئول بخش زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر پس از صدور این حکم در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت برای رسیدگی به بحرانی که زنان هر روز با آن در افغانستان روبرو هستند، جامعه بین‌المللی به ویژه سازمان ملل باید اقداماتی بیشتری مثل ساختن ساز و کاری پاسخگویی در زمینه جنایت‌هایی که در افغانستان صورت می‌گیرد، انجام دهند.

او گفت تصمیم اخیر بخشی از روندی است که طالبان زنان را تبدیل به زندانی در خانه‌های خودشان می‌کنند. خانم بار افزود: «آرایشگاه‌ها جایی بود که زنان می‌توانستند بروند و با زنان دیگر در ارتباط باشند و باعث دلگرمی آن‌ها شود که آن هم حالا از آن‌ها گرفته شده است.»

طالبان دختران و زنان را از حضور در کلاس‌های بالاتر متوسطه در مدارس/مکاتب، در دانشگاه، ورزشگاه‌ها و پارک‌ها و اخیراً حتی آن‌ها را از کار در سازمان ملل، منع کرده‌اند.

طالبان همچنین دستور داده‌اند که زنان باید طوری لباس بپوشند که فقط چشمانشان نمایان باشد و اگر بیش از «۷۲» کیلومتر سفر می کنند، باید با یکی از بستگان مرد خود همراه باشند.

گزارش ماه گذشته ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، به شورای حقوق بشر این سازمان گفت که زنان و دختران در این کشور «در بدترین وضعیت در جهان قرار دارند».

او گفت: «تبعیض شدید، سیستماتیک و نهادینه‌شده علیه زنان و دختران در قلب ایدئولوژی و حکومت طالبان وجود دارد که همچنین نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که آنها ممکن است مسئول ایجاد یک آپارتاید جنسیتی باشند.»

آرایشگران

از:بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.