«توقف» برگزاری جشنواره فیلم کوتاه به‌دلیل درج تصویر «بی‌حجاب» سوسن تسلیمی در پوستر

شنبه, 31ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

 

رادیو فردا

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در واکنش به درج تصویر «بی‌حجاب» سوسن تسلیمی، بازیگر سرشناس ایرانی، در پوستر سیزدهمین دوره جوایز انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) اعلام کرد که به دستور وزیر ارشاد، برگزاری این رویداد «متوقف» شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه روز شنبه ۳۱ تیر به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت چون در این پوستر از «تصویر زن بی‌حجاب» استفاده شده است، «شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» در واکنش به این «تخلف» دستور توقف آن را صادر کرده است.

محمدمهدی سموعی افزود تصویر روی پوستر مربوط به «به پیش از قانونی شدن حجاب» است و با اشاره به «حساسیت‌ها» درباره مقاومت زنان در برابر حجاب اجباری مدعی شد که «انتشار این پوستر، با مصالح اجتماعی در تضاد است».

در پوستر طراحی‌شده برای این رویداد سینمایی که ایسفا به عنوان یکی از صنوف خانه سینما برگزار می‌کند، عکسی از سوسن تسلیمی در فیلم «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی استفاده شده است.

این فیلم در سال ۱۳۶۱ و زمانی که هنوز قاعده حجاب اجباری در ایران اجرا نمی‌شد، ساخته شد. رعایت نشدن حجاب اجباری یکی از دلایلی بود که این فیلم توقیف شد و هرگز در ایران به نمایش عمومی درنیامد.

صادق موسوی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی وزارت ارشاد، نیز در واکنش به انتشار این پوستر، اعلام کرد که انتشار پوستر «بی‌حجاب» در اقلام تبلیغی جشن‌ها و جشنواره‌ها «خلاف قوانین جاری کشور» است.

او با اشاره به مسئولیت خانه سینما درباره جشن ایسفا گفت که با مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما و «دست اندرکاران ذی‌ربط» درباره این مسئله «رایزنی» شده است.

برگزارکنندگان جشن ایسفا روز ۲۵ تیر اعلام کردند که در سیزدهمین دوره آن، «نشان ایسفا» به سوسن تسلیمی اهدا خواهد شد.

خانم تسلیمی که در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌های دیگری مانند «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر» و «مادیان» بازی کرده بود، با افزایش فشار سانسور، در همان دهه از ایران مهاجرت کرد و سال‌هاست که در سوئد اقامت دارد.

در روز ۲۵ تیر همچنین از این پوستر با حضور فیلم‌سازان و مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، رونمایی شده بود.

به نوشته وب‌سایت انجمن فیلم کوتاه ایران، خانم برومند در این مراسم گفت که با سوسن تسلیمی از کودکی آشنا بوده و اضافه کرد: «امروز کنار سوسن ایستاده‌ام در حالی‌که این همه از هم دوریم، البته هر کدام به نوعی وظیفه فرهنگی و اجتماعی خود را انجام می‌دهیم.»

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و وب‌سایت ایسفا/ ع.م./آ.ت.
 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.