ادامه بی‌خبری از وضعیت چهار عضو خانواده‌های دادخواه و یک روزنامه‌نگار بازداشت شده

سه شنبه, 3ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

نمایی از زندان اوین

رادیو فردا

با گذشت یک هفته از بازداشت مادر، پدر و برادر دادخواه مهسا موگویی، معترض کشته شده در فولادشهر اصفهان و گذشت بیش از دو هفته از بازداشت زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته شدگان ایذه، مقام‌های حکومتی حاضر نیستند اطلاعی از وضعیت و دلایل بازداشت آنها به خانواده‌هایشان ارائه کنند.

همزمان بی‌خبری از وضعیت علی مصلحی، روزنامه‌نگار بازداشت شده در کاشان، نیز ادامه دارد.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو روز دوشنبه گزارش داد که از وضعیت پدر، برادر و مادر دادخواه مهسا موگویی، معترض کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، با گذشت یک هفته از بازداشت‌شان خبری در دست نیست.

عفت، محمدعلی، و میلاد موگویی، مادر، پدر و برادر دادخواه مهسا موگویی روز یک‌شنبه ۲۵ تیر ماه همزمان با زادروز او و بر سر آرامگاه او، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

در همین حال سایت حقوق بشری هرانا گزارش داد که مادر مهسا موگویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان لنجان نگهداری می‌شود و محمدعلی و میلاد موگویی، پدر و برادر او نیز پس از بازداشت به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده‌اند و بدون دسترسی و اجازه ملاقات با وکیل و بستگان خود در «بلاتکلیفی» تحت بازداشت موقت قرار دارند.

مهسا موگویی، ورزشکار ۱۹ ساله با سابقه قهرمانی تکواندو روز ۳۱ شهریور ماه پارسال در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در فولادشهر اصفهان با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

همزمان دستگاه‌های امنیتی و قضائی در استان خوزستان با وجود مراجعه مکرر خانواده زهرا سعیدیان‌جو، اطلاعی درباره وضعیت او به خانواده و وکیل‌ ارائه نکرده‌اند.

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر دادخواه میلاد سعیدیان‌جو، جوانی است که همزمان با شمار دیگری از مردم ایذه و از جمله کیان پیرفلک و آرتین رحمانی پیانی، در ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایذه کشته شدند.

نیروهای امنیتی ۱۶ روز پیش زهرا سعیدیان‌جو را که محل زندگی خود را تهران منتقل کرده بود در حالی که از محل کار خود باز می‌گشت، بازداشت کرده و در ادامه به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل کردند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از معترضان کشته شده در قزوین، در توئیتی با اشاره به گذشته بیش از دو هفته از بازداشت زهرا سعیدیان‌جو، نوشت: «او همچنان در بازداشتگاه اطلاعات اهواز است. نه فقط زهرا که خانواده او هم تحت فشارهای شدید امنیتی‌ هستند» و «جان زهرا سعیدیان‌‌جو در خطر است.»

از سوی دیگر افرا مصلحی، دختر علی مصلحی، با اشاره به بی‌خبری از وضعیت این روزنامه‌نگار بازداشت شده در کاشان، در صفحه توئیتر خود نوشت: «علی مصلحی کجاست؟»

این روزنامه‌نگار ساکن کاشان از روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

دلایل بازداشت و محل نگهداری این روزنامه‌نگار اطلاعاتی اعلام نشده است و به نوشته سایت حقوق بشری هرانا، تنها نیروهای امنیتی ساعاتی پس از بازداشت آقای مصلحی با نزدیکان او تماس گرفته اعلام کرده‌اند که این روزنامه‌نگار را «بازداشت» کرده‌اند.

علی مصلحی پیش از این نیز در تیرماه ۱۳۹۱ به دلیل انتشار مطالبی در زمینه «جنبش سبز»‌ بازداشت و در شهریور همان سال به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها پاسخگوی کشته‌شدن معترضان نیستند، بلکه خانواده‌های دادخواه آنها را نیز تحت فشار قرار داده، بازداشت و زندانی می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های هرانا و شبکه‌های اجتماعی؛ ش.ر/ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.