دو زن روزنامه نگار مجموعا به بیش از ۸ سال حبس محکوم شدند

دوشنبه, 9ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی دو زن روزنامه نگار توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هر کدام به تحمل چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند. مهرنوش زارعی هنزکی، دیگر متهم این پرونده از اتهامات انتسابی تبرئه شد. روند محکومیت روزنامه نگاران در روزهای اخیر شدت یافته است از جمله در روزهای اخیر بهروز بهزادی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و مرضیه محمودی، سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز نیز به شیوه مشابهی محکوم شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو زن روزنامه نگار به تحمل حبس محکوم شدند.

بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و روز جاری به وکلای این روزنامه نگاران اعلام شده است، سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی هر کدام از بابت اتهام “تبلیع علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به تحمل سه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این دو روزنامه نگار همچنین از بابت مجازات های تکمیلی به مدت دو سال به منع عضویت در گروه و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور محکوم شدند.

در رابطه با قاضی ایمان افشاری بیشتر بخوانید

بر اساس حکم صادره، مهرنوش زارعی هنزکی دیگر متهم پرونده از اتهامات انتسابی تبرئه شد.

جلسه دادرسی به اتهامات این سه زن روزنامه نگار در تاریخ دوازدهم تیرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

این جلسه که عمدتا بر مطالب نوشته شده توسط این افراد تمرکز داشت، در میانه دادرسی با طرح موضوع حجاب و مخالفت این افراد با حجاب اجباری از سوی قاضی، به مجادله و حاشیه کشیده شد.

در میانه جلسه قاضی افشاری به موضوع مخالفت این افراد با حجاب اجباری که در قالب پست ها و مطالب آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شده پرداخت، مسئله ای که تا آن لحظه در چارچوب اتهامات مطروحه علیه آنان نبود. از میانه جلسه مورد اشاره بحث مخالفت آنان با حجاب اجباری موضوعیت اصلی یافت تا جاییکه قاضی دادگاه اقدام به توهین به متهمان بواسطه نظرات آنان در رابطه با حجاب نمود.
همچنین در دقایق پایانی دادگاه، قاضى به بدرالسادات مفیدی یکی از نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اجازه داد که در دفاع از این سه روزنامه‌نگار و پرونده آنها سخن بگوید.

این اولین بارى بود که طى سالهاى اخیر و پس از شکل‌گیرى انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، به نماینده صنف اجازه حضور و سخن گفتن در محاکمات دادگاه انقلاب داده شد.

پیش از این سازمان دیده بان حقوق بشر در رابطه با محاکمه این روزنامه نگاران با صدور بیانیه ای گفته بود “مقامات ایران به سه روزنامه‌نگار اتهامات مبهم «تبلیغ» و «امنیت ملی» وارد کرده‌اند. مقامات باید این اتهامات ناشی از گزارشگری و نوشته‌های این روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی را لغو کنند، و آزار، پیگرد، و مجازات افراد به خاطر اجرای حق آزادی بیانشان را پایان بخشند.”

محکومیت سنگین این روزنامه نگاران در ادامه موج برخورد با فعالان عرصه خبر است که در روزهای اخیر شدت یافته است.
انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از محکومیت بهروز بهزادی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و مرضیه محمودی، سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز خبر داده بود.

این انجمن از دستگاه قضایی خواسته است که صدور احکام قضایی سنگین و غیرمتعارف علیه روزنامه‌نگاران را متوقف کند


سعیده شفیعی

در رابطه با سعیده شفیعی قابل اشاره است که او داستان‌نویس، روزنامه‌نگار حوزه‌ی اقتصادی و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی «اقتصاد کشاورزی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (۱۳۸۰-۱۳۸۴) در مقطع کارشناسی و «اقتصاد انرژی و بازاریابی منابع هیدروکربوری» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۸۵-۱۳۸۷) در مقطع کارشناسی ارشد است. خانم شفیعی در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ رتبه‌ی کنکور ۳ دانشگاه آزاد شد.

او عضو پیوسته‌ی انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از سال ۲۰۱۹ و هم‌چنین عضو پیوسته‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از سال ۱۳۹۸ است. به علاوه، وی به مدت چهار سال (۱۳۹۳-۱۳۸۹) عضو «انجمن اقتصاد انرژی ایران» بود.

وی نویسنده‌ی گزارش‌های خبری و مقالات علمی متعدد و هم‌چنین چندین کتاب منجمله دو کتاب داستان به نام‌های «دخترپیچ» و «ایستگاه گورخوان» است و سابقه‌ی همکاری با رسانه‌های داخلی بسیاری از جمله روزنامه‌ی شرق، دنیای اقتصاد، نسیم بیداری، ارمغان بیداری، فراز، ایران فردا، انصاف نیوز، اطلاعات سیاسی–اقتصادی، خبرگزاری ایلنا و روزنامه‌ی توسعه ایرانی را دارد.

خانم شفیعی در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد.


نسیم سلطان بیگی

دومین متهم این پرونده نسیم سلطان بیگی است، او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی «علوم ارتباطات» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران (۱۳۸۳-۱۳۸۹) در مقطع کارشناسی و فعال دانشجویی سابق و روزنامه‌نگار حوزه‌ی اجتماعی است. او عضو پیوسته‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران است و سابقه‌ی فعالیت در نشریات متعدد داخلی نظیر روزنامه‌ی شرق، آرمان، ایسکانیوز، شهرنوشت، سبزپرس و ماهنامه‌ی نسیم بیداری را به عنوان خبرنگار و ماهنامه‌ی پیوست به عنوان دبیر تحریریه را دارد.

خانم سلطان بیگی شامگاه بیست و یکم دی‌ ماه ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط ماموران امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در فرودگاه «بین‌المللی امام خمینی» بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ با تودیع وثیقه‌ی ۱ میلیارد تومانی تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد.

گفتنی است که نسیم سلطان بیگی سابقه‌ی دو مرتبه بازداشت دیگر را نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی و رسانه‌ای دارد. او اولین بار در در تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. هم‌چنین در سال ۸۶ و در تجمعات دانشجویی نیز بازداشت شد. پیرو این دادگاه توسط دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال تعزیری دو سال تعلیقی تقلیل یاقت. او از سال ۹۱ تا ۹۲ نیز به دلیل اجرای حکم در بند زنان زندان اوین محبوس بود.


مهرنوش زارعی

دیگر متهم این پرونده مهرنوش زارعی هنزکی است، او روزنامه‌نگار حوزه‌ی اجتماعی (بهداشت، درمان و آسیب‌های اجتماعی) است. از او گزارش‌های متعددی در رسانه‌های داخلی چون خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری ایسکا، خبرگزاری آنا و هفته‌نامه‌ی چلچراغ منتشر شده است.

خانم زارعی در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی وابسته به نهاد اطلاعات سپاه در منزل مادرش در تهران بازداشت و به بند ۲ الف در زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ بیست و پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه‌ تا زمان پایان دادرسی موقتاً آزاد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.