سهم روستاییان آق‌دره از معدن طلا پرداخت شد؛ بازداشت و سرکوب

سه شنبه, 10ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

نیروهای یگان ویژه با یورش به روستای آق‌دره شماری از شهروندان را مجروح و بازداشت کردند

معدن طلای آق‌دره به‌عنوان دومین معدن طلای ایران در بخش تخت سلیمان است-جماران

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از حمله نیروهای حکومتی به روستای آق‌دره در تکاب، و بازداشت و مجروح کردن ده‌ها نفر ار ساکنان این روستا خبر داد.

بنا به این گزارش، بامداد دوشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، نزدیک به ۱۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه و انتظامی به روستای آق‌دره هجوم برده و با ایجاد رعب و وحشت و اعمال خشونت، ده‌ها شهروند کرد را مجروح کرده‌اند. همچنین، دست‌کم ۵۰ شهروند نیز ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ظهر دوشنبه نیز اعلام کرد که هویت ۲۹ تن از بازداشت‌شدگان را احراز کرده است.

هجوم ماموران حکومتی به روستای آق‌دره و بازداشت گروهی ساکنان این روستا، پس از برگزاری تجمع اعتراضی جمعی از مردم رخ داد که طی آن،  خواستار استخدام جوانان روستا در معدن‌ طلای منطقه شده بودند.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ماموران حکومتی ساعت سه بامداد به روستا یورش بردند و ضمن سرکوب مردم، اقدام به تخریب خودروها، منازل و اموال آنان کردند. پیش از آن نیز در پی اعتراض‌های مردمی در روز یکشنبه، نیروهای مسلح حکومتی از مهاباد به تکاب اعزام شدند و اقدام به سرکوب معترضان کردند.

در جریان تیراندازی روز گذشته نیروهای حکومتی به سوی مردم، سه تن از ساکنان روستای آق‌دره به نام‌های ناصر بهرامیان، حجت مومن‌زاده و آرمین نیک‌زاد از ناحیه سینه و کتف زخمی‌ شده‌اند. بر مبنای گزارش‌های نهادهای حقوق‌‌بشری، اینک ماموران حکومتی منطقه را محاصره، و اینترنت آن ناحیه را قطع کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یکی از کارگران معدن آق‌دره نوشت که با اینکه عملیات استخراج معدن طلای مزبور آغاز شده است، هنوز شماری از اهالی منطقه در صف استخدام این معدن باقی ‌مانده‌اند.

این نخستین‌ بار نیست که نیروهای حکومتی اعتراض‌های مردم این منطقه و نواحی دیگر را به بیکاری جوانان، با سرکوب و خشونت پاسخ می‌دهند. خرداد ۱۳۹۶ نیز تجمع شماری از اهالی روستای آق‌‌دره بر سر یافتن شغل در معدن طلا، به درگیری منجر شد و با مداخله نیروی انتظامی، شماری از شهروندان مجروح شدند.

در ۱۳۹۵ نیز قوه قضائیه ۱۷ کارگر اخراجی معدن آق‌دره را با اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل حبس، جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد. این افراد جزو شهروندانی بودند که دوسال پیش از آن نیز در اعتراض به فقدان کار و معضل بیکاری، دست به تجمع اعتراضی زده و سپس در دادگاه به تحمل شلاق محکوم شده بودند. حکم آنان در اردیبهشت ۱۳۹۶ در ملاءعام به اجرا درآمد و موجی از واکنش‌های عمومی را در پی داشت.

معدن طلای آق‌دره، دومین معدن طلای ایران دانسته می‌شود و در بخش تخت‌سلیمان روستای شیرمرد، ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب، در استان آذربایجان غربی واقع  است. سالانه هفت و نیم تن طلا از معادن طلای ایران برداشت می‌شود که نزدیک به هزار کیلوگرم آن از کارخانه فرآوری و استحصال طلای آ‌ق‌دره به بهره‌برداری می‌رسد. با این حال، سهم جوانان منطقه آق‌دره از اشتغال در این معدن طلا ناچیز است و روستاییان به‌رغم وجود معدن طلا در منطقه سکونت خود، با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. صاحبان این معدن، حاجی عباس نیری و برادرش مجید نیری، از اعضای سابق سپاه پاسداران‌اند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.