افزایش فشار بر دادخواهان؛ خانواده سپهر اعظمی به دادسرا و اطلاعات کرج احضار شدند

پنجشنبه, 26ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

سنگ‌نوشته مزار سپهر اعظمی، از کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱: «این جا آرامگاه ته‌تغاری خانه ماست»

صدای آمریکا

برادر سپهر اعظمی، از کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، خبر داد که خانواده او پس از «احضار فوری» به دادسرا از آن جا به اداره اطلاعات کرج فرستاده شدند.

سیامک اعظمی چهارشنبه ۲۵ مرداد با اعلام «احضار فوری» خانواده‌اش، در توییتی نوشت: «شانس آوردم خانه نبودم، وگرنه مرا برده بودند. ولی پدر و مادر رفتند. آنها را تنها نگذارید.»

 


برادر دادخواه سپهر اعظمی، دو ساعت پس از خبر اولیه، در توییتی نوشت که خانواده‌اش «به خانه برگشتند» اما پس از ارجاع به اداره اطلاعات کرج، «به علت دیر بودن»، به آنها گفته‌اند که صبح فردا، پنج‌شنبه، «کل اعضای خانواده اعظمی» باید «خود را به اطلاعات معرفی کنند.»

 

به گفته سیامک اعظمی، احضار نخست «به صورت تلفنی بوده» و سپس «حضوری، بدون هیچ‌گونه حکم قضایی.»

وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی بار تأکید کرده‌اند که احضار تلفنی وجاهت قانونی ندارد.

 

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، فشار بر فعالان مدنی و خانواده‌های دادخواه از سوی مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

یک منبع مطلع به تازگی به بخش فارسی صدای آمریکا خبر داد که برای شش تن از فعالان مدنی مشروطه‌خواه که در حال حاضر پنج تن از آنها در زندان به سر می‌برند، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین، پرونده‌ای مشترک از سوی سازمان اطلاعات سپاه با اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» گشوده شده است.

اختصاصی؛ جزئیات «پرونده‌سازی» اطلاعات سپاه برای شش فعال مدنی

در روزهای گذشته، پس از آن که علی و پوریا روحی، پدر و برادر حمیدرضا روحی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری از «معذوریت» برای فعالیت خود در اینستاگرام تا سالگرد حمیدرضا خبر دادند، آتنا دائمی، مدافع حقوق بشر، نیز اعلام کرد که خواهرش هانیه یک‌شنبه ۲۲ مرداد به صورت «تلفنی به «پلیس امنیت» احضار شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.