تجمعات بازنشستگان در این هفته هم ادامه داشت؛ وزیر رفاه؛ در پرداخت حقوق بازنشستگان مشکلی نداریم

چهارشنبه, 1ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

Pensioners protests اعتراضات بازنشستگان در ایران، شهرکرد، سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

صدای آمریکا

در حالی که روز گذشته تجمعات گسترده بازنشستگان کشوری و معلمان در اعتراض به «وضعیت بد معیشتی» به طور همزمان در چندین شهر ایران برگزار شد، وزیر کار جمهوری اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که «در سال جاری با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشدیم.»

همزمان خبرگزاری ایلنا به نقل از حسن موسیوند، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خرم آباد نوشت: «تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان چند ماه است که به یک عادت برای تامین اجتماعی تبدیل شده است.»

موسیوند در توضیح این موضوع گفت: «این کار مسبوق به سابقه است؛ در سال ۹۲ به بهانه متمرکز نمودن حقوق بازنشستگان و حذف نوبت حروف الفبایی، برنامه پرداخت حقوق را هر ماه سه الی چهار روز به تعویق انداختند تا همه را در یک روز واحد پرداخت نمایند، این اتفاق نیفتاد و حالا دوباره پرداخت حقوق‌ها به تاخیر افتاده است.»

صولت مرتضوی، وزیر کار دولت در سخنان امروز خود همچنین از تغییراتی در دهک بندی‌ها خبر داده و تاکید کرد که هر کسی که در ۵ دهک اول قرار بگیرد مشمول «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» قرار خواهد گرفت.

ادعای وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد حقوق بازنشستگان در حالی مطرح شده که بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و همچنین تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد، اعتراضات معیشتی بازنشستگان همزمان، دست‌کم در شهرهای تهران، شیراز، یزد، سمنان، کرج، شهرکرد، پلدختر، اردبیل، قزوین، کرمانشاه، ایلام، سنندج، و اهواز برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها معترضان خواهان همسان‌سازی حقوق‌ها، تأمین معیشت، و حفظ منزلت خود هستند. بازنشستگان معترض این تجمع‌ها را با شعارهایی از جمله «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «همسان‌سازی حق ماست، حق مسلم ماست»، «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»، «ننگ ما، صدا و سیمای ما»، «مرگ بر دروغگو»، و «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» برگزار کردند.

اعتراضات بازنشستگان در ۳۰ مرداد ماه نیز جریان داشت و بازنشستگان شرکت مخابرات ایران برای چندمین بار دست‌کم در شهرهای تهران، اراک، اهواز، کرمانشاه، رشت، مشهد، و بندرعباس به طور همزمان تجمع کردند.

در چند ماه گذشته بازنشستگان بارها دست به تجمعات هماهنگ در اعتراض به سیاست‌های دولت زدند و خواسته اصلی آنها «ترمیم مستمری و دریافت حقوق بالاتر از خط فقر، برخورداری از خدمات درمانی رایگان، ارتقای خدمات رفاهی و اعاده استقلال سازمان تامین اجتماعی» بوده است.

شرایط اقتصادی در ایران طی سال‌های اخیر معیشت خانواده‌ها را به خطر انداخته است. به اعتراف برخی از نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی در ماه‌های اخیر، شرایط معیشتی در ایران بحرانی شده است.

در این ارتباط، هادی موسوی نیک، مدیرکل مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که تصاویر سخنانش در وب‌سایت «نود اقتصادی» منتشر شده است، اعلام کرد که ۵۷ درصد از جمعیت ایران سوءتغذیه دارند و ۲۱۰۰ کالری لازم دریافت نمی‌کنند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، روز ۲۶ تیر ماه گفت: «گرانی‌ها سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد.»

او با اعلام اینکه «وضعیت حقوق بازنشستگان مناسب نیست و قدرت خرید آنها پایین است» افزود: «نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. در حال حاضر، ۸۰۰ هزار تن از بازنشستگان، کمتر از چهار میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.