به یاد مهسا امینی؛ مژگان افتخاری: یک سال از آسمانی شدن «ژینای دل و جانم» گذشت

شنبه, 4ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

Mahsa Amini مهسا امینی

صدای آمریکا

مژگان افتخاری، مادر ژینا (مهسا) امینی، روز شنبه چهارم شهریور در آستانه اولین سالگرد کشته‌شدن دخترش در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی با انتشار یک متن و دو عکس در صفحه اینستاگرام خود، یاد و خاطره او را گرامی داشت.

تصویری از استوری اینستاگرامی مژگان افتخاری، مادر ژینا (مهسا) امینی، در آستانه اولین سالگرد کشته‌شدنش در بازداشت گشت ارشاد

خانم افتخاری در ابتدای متن خود خطاب به «ژینای دل و جانم» نوشته است: «یک سال از آسمانی شدنت گذشت، سالی که در غم فراق و حسرت دیدنت، هر لحظه‌اش در دلم دوزخی برپا بود.»

تصویری از استوری اینستاگرامی مژگان افتخاری، مادر ژینا (مهسا) امینی، در آستانه اولین سالگرد کشته‌شدنش در بازداشت گشت ارشاد

مادر ژینا (مهسا) امینی در ادامه متن خود آورده است: «کتابی که داشتی می‌خواندی، دفترچه یادداشت‌هایت، حتی پنجره اتاقت که در سکوت و تاریکی شب از آنجا به آسمان می‌نگریستی و با خدایت راز و نیاز می‌کردی و … همه چشم به راه پایان سفرت هستند تا بار دیگر با همان چهره شاداب و سرشار از شور زندگی، از در وارد شوی و دوباره طنین صدای گرم و عطر گیسوانت در جای جای این خانه بپیچد.»

ژینا (مهسا) امینی

شایان ذکر است که امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی، در اواسط مهرماه سال گذشته به بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود.

پدر ژینا (مهسا) امینی پیشتر نیز در گفت‌وگو با صدای آمریکا ضمن تکذیب هر گونه سابقه بیماری مهسا امینی با اشاره به «ورزشکار بودن» دخترش، تأکید کرده بود: «دروغ است! به خدا قسم هیچ نوع مریضی‌ نداشته و حتی درمانگاه هم نرفته، مگر برای سرماخوردگی ساده. او ورزشکار بود.»

کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، موجی از اعتراضات گسترده ضد جمهوری اسلامی را در سراسر ایران و همچنین شهرهای بسیاری از کشورهای جهان به راه انداخت.

مقامات جمهوری اسلامی ضمن خودداری از قبول هرگونه مسئولیت در قبال کشته‌شدن ژینا، به سرکوب گسترده اعتراضات مسالمت‌جویانه مردم پرداختند که طی آن نزدیک به ۶۰۰ شهروند ایرانی از جمله زنان و دختران کشته، چند هزار نفر زخمی، و بیش از ۲۰ هزار نفر دیگر بازداشت شدند.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی در واکنش به سرکوب معترضان مسالمت‌جو از سوی جمهوری اسلامی، از ایرانیان دادخواه حمایت کردند و چندین بسته تحریمی علیه اشخاص و نهادهای مسئول سرکوب وضع کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.