طرح‌های آبخیزداری جاده چالوس جلوی فاجعه را گرفت

دوشنبه, 6ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

ایسنا/البرز مدیرکل منابع طبیعی البرز با اشاره به اینکه سیل اخیر جاده چالوس با شدت و سرعتی که داشت می‌توانست فاجعه بار باشد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر، چندین طرح آبخیزداری در این محدوده انجام شده که از وقوع بحران جلوگیری کرد.

اصغر بیات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش و اهمیت عملیات آبخیزداری در بهبود وضعیت مراتع، کنترل فرسایش، جلوگیری از رسوب و نهایتاً حفاظت از آب و خاک توضیح داد: اجرای فنی و اصولی پروژه‌های آبخیزداری باعث ذخیره و نفوذ نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی، تثبیت مقدار فرسایش و رسوب، افزایش طول عمر مفید سدها، تعدیل شیب آبراهه‌ها و کاهش سرعت و قدرت تخریب سیلاب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه هدف اصلی آبخیزداری، انجام مجموعه اقدامات جامع جهت دستیابی به پایداری سرزمین است، افزود: با توجه به شرایط خاص استان البرز از قبیل شیب زیاد، رودخانه های مهم، جمعیت بالا و همچنین استقرار کاربری‌های مختلف از قبیل کشاورزی، مسکونی، صنعتی و … در خروجی حوضه‌های آبخیز، توجه به موضوع آبخیزداری در اولویت قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: در اجرای عملیات آبخیزداری اولویت با مناطقی است که دارای دام مازاد و پوشش گیاهی نامناسب هستند و یا احتمال وقوع سیل در آنها زیاد است.

بیات ادامه داد: برای اجرای این پروژه‌ها به دنبال جذب مشارکت حداکثری مردم هستیم چون زمانی که مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه پای کار بیایند، امور با کیفیت و سرعت بیشتری انجام و نتیجه دلخواه را خواهد داشت.

وی توضیح داد: ما از مردم انتظار کمک مالی در اجرای طرح‌های آبخیزداری را نداریم و حضور فیزیکی آنها برای انجام برخی امور مثل جمع آوری سنگ، حضور در کنار عوامل پیمانکار در زمان جاده سازی و … کفایت می‌کند.

وی بیان کرد: با فرهنگسازی درست، مردم به عنوان همیاران طبیعت عمل کرده و در طرح‌های مربوط به جنگل و مرتعداری مشارکت خواهند کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید همه دست به دست هم دهیم تا از از این ظرفیت خدادادی به بهترین شکل استفاده کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.