نازیلا معروفیان، خبرنگار زندانی از «تعرض جنسی» به خود در زمان بازداشت خبر داد

چهارشنبه, 15ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال
نازیلا معروفیان، خبرنگار زندانی در اوین، در یک فایل صوتی خبر داد که هنگام بازداشت مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. او همچنین گفت که در اعتراض به رنجی که از سوی حکومت به او و دیگر زنان تحمیل شده، دست به اعتصاب غذا زده است.

این خبرنگار که اخیرا به قید وثیقه آزاد شده بود، روز چهارشنبه گذشته، هشتم شهریور، به شکل خشونت‌باری دوباره بازداشت شد.

او که از روز ۱۰ شهریور در زندان اوین ‫اعتصاب غذا کرده، در نامه‌ای به مسوولان زندان، خواهان آزادی بی‌قید و شرط و اعاده حیثیت از خود و مجازات مامورانی شد که در زمان بازداشت او را کتک زده‌اند.

معروفیان که سال گذشته به دلیل مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی و دیگر مواضع‌اش زندانی و با قید وثیقه آزاد شده بود، هفته گذشته به شکلی خشونت‌بار و با ضرب و شتم چند مامور مرد بازداشت شد.

علاوه بر وارد شدن ضربه به سر، او از ناحیه دست، پا و گردن نیز دچار کبودی شده و به دلیل آسیب‌های وارده، در همان روز دستگیری به بیمارستان منتقل شد.

این خبرنگار زندانی یک روز قبل از بازداشت اخیرش در شبکه اجتماعی اکس به خبر بازداشت مهدی یراحی واکنش نشان داده و از این خواننده و آهنگساز حمایت کرده بود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران اما مدعی شد که او با حکم دادسرای ارشاد (امنیت اخلاقی) به اتهام «ترویج اباحه‌گری» و به دلیل پوشش اختیاری‌اش در فضای عمومی و رسانه‌های اجتماعی بازداشت شده است.

معروفیان در فایل صوتی جدیدی از زندان اوین که روز ۱۵ شهریور منتشر شد، گفت: «در شرایطی که بدترین حال ممکن را داشتم به من تعرض جنسی کردند. برای همه زنانی که از سرکوب حکومت رنج می‌کشند، اعتصاب غذا کرده‌ام.»

پیش‌ از این هم گزارش‌هایی درباره آزار جنسی، تعرض و تجاوز به شماری از معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش انقلابی ایرانیان و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

روزنامه گاردین ۱۷ بهمن سال گذشته گزارشی در این زمینه منتشر کرد و به نقل از ۱۱ معترض زن و مرد نوشت که آن‌ها در زمان بازداشت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مورد «تجاوز جنسی، خشونت جنسی، ضرب و شتم و شکنجه» قرار گرفته‌اند.

پیش از آن و در آذر ماه هم روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی خبر داده بود ماموران امنیتی حکومت به صورت «سازماندهی‌ شده» از «تجاوز» برای ساکت کردن زنان معترض استفاده می‌کنند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی هم در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را بخشی از برنامه سرکوب حکومت علیه زنان معترض خوانده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.