اعتراض‌های سراسری: شناسایی هویت ۳۷۳ تن از کشته‌شدگان در ۲۵ استان

پنجشنبه, 23ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

رسانه‌های حقوق بشری که اخبار زندانیان سیاسی در ایران را منعکس می‌کنند، از بازداشت دست‌کم ۱۸ نفر در شهرهای مختلف ایران در روزهای اخیر و در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران،‌ خبر داده‌اند.

وب‌سایت هرانا روز پنجشنبه ۲۳ شهریور اعلام کرده که در روز ۲۲ شهریور چهار فعال آذربایجانی شامل آراز ابراهیم‌ نژاد، جواد سودبر، علی بابایی و داود شیری در تبریز بازداشت شده‌اند و در ادامه روز پنجشنبه نیز نیروهای امنیتی امیرحسین آقایی و سیدمحمدرضا موحد، دو شهروند ساکن تبریز، را دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش، آقای بابایی در محل کارش با «اعمال خشونت» بازداشت شده و سپس خانه‌اش نیز بازرسی و وسایل الکترونیکی‌اش ضبط شده است. پیش از این داود شیری و جوادسودبر به‌دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و برخورد قضایی را داشته‌اند.

هرانا همچنین خبر داده که آرمین رستمی، برادر آیدا رستمی، پزشک جوانی که آذر پارسال به شکل مشکوکی جان خود را از دست داد، بازداشت شده است.

جسد خانم رستمی در حالی که آثار شکنجه بر آن قابل مشاهده بوده، روز ۲۱ آذر به خانواده‌اش تحویل داده شد، اما قوه قضائیه ایران علت مرگ او را «سقوط از پل هوایی» اعلام کرد. برخی منابع و کاربران شبکه‌های اجتماعی علت کشته شدن خانم رستمی را کمک او به معترضان مجروح عنوان کرده بودند.

بر اساس گزارش دیگری از هرانا، زهرا صفایی، پرستو معینی و محمدمسعود معینی، سه عضو یک خانواده که سابقه زندان به‌دلیل فعالیت سیاسی را داشته‌اند، روز ۲۱ شهریور بازداشت و بر اساس اعلام یک منبع آگاه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که محمد چاوشینی شهروند ۵۵ ساله اهل روستای «ورچَک» از توابع بانه و ساکن این شهر روز پنجشنبه توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد.

شیرکو چاوشینی، فرزند او، تیرماه پارسال حین کولبری در نواحی مرزی اطراف بانه با شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شده بود.

هه‌نگاو روز ۲۲ شهریور نیز خبر داده بود که هیوا طاطایی و همسرش، سعادت بداقی، شهروندان اهل سقز در جریان یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز ۲۰ شهریور بازداشت شدند و وسایل الکترونیکی آنها ضبط شد.

این سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه از بازداشت امید اسدی و مجید حمیدی، فعالان کارگری کُرد و اهل سنندج توسط نیروهای حکومتی در این شهر خبر داد و نوشت که آنها به ترتیب در روزهای ۱۹ و ۲۲ شهریور در محل کسب خود دستگیر شدند.

بر اساس همین گزارش، فرزاد کریمی اهل روستای «تنگیسر» از توابع سنندج، روز ۲۱ شهریور در شهر اهواز بازداشت شده است. او در جریان اعتراض‌های سراسری سال گذشته یک بار دستگیر و سپس آزاد شده بود.

هه‌نگاو همچنین از بازداشت یک شهروند ۳۲ ساله به نام صباح صالحی در یکی از شهرک‌های اطراف سنندج با توسل به خشونت توسط نیروهای حکومتی در روز ۲۲ شهریور خبر داد.

وب‌سایت این سازمان حقوق بشری همچنین اعلام کرد که سمیرا احمدی از فعالان مدنی اهل سقز روز ۲۲ شهریور توسط نیروهای امنیتی «در خیابان» بازداشت شده است.

بازداشت فعالان سیاسی، معترضان سال گذشته و اعضای خانواده‌های دادخواه در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به ۲۵ شهریور،‌ سالگرد جان باختن مهسا امینی شدت گرفته است و منابع حقوق بشری و رسانه‌ها به شکل مداوم برخورد با این افراد را منتشر کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو، هرانا و رادیو فردا/ع.م/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.