طنین‌ شعار «زن، زندگی، آزادی» در شهرهای جهان در سالگرد کشته شدن مهسا امینی

یکشنبه, 26ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

۲۶ شهریور ۱۴۰۲

 

راهپیمایی اعتراضی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، به مناسبت اولین سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی - ۲۵ شهریور ۱۴۰۲

راهپیمایی اعتراضی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، به مناسبت اولین سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی – ۲۵ شهریور ۱۴۰۲

در نخستین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ایرانیان در بسیاری از شهرهای جهان بار دیگر با زنده کردن نام و یاد او شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

 

  • سیدنی و ملبورن، استرالیا

معترضان ایرانی در تجمع روز شنبه شهرهای سیدنی و ملبورن استرالیا به مناسبت سالگرد مهسا امینی، با سر دادن شعار «سپاه پاسداران تروریست است» و «دموکراسی برای ایران» در تجمع خود ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را همخوانی کردند.

 

  • پاریس، فرانسه

در فرانسه، آن هیدالگو، شهردار پاریس، اعلام کرد که پارکی در پایتخت فرانسه اکنون نام امینی را گرفته است. او مهسا امینی را قهرمان ایستادگی ایران خواند و گفت که پاریس «یاد مهسا و نبرد او و همچنین زنانی را که برای آزادی خود در ایران و جاهای دیگر می‌جنگند، گرامی می‌دارد.»

تظاهرکنندگان در پاریس عکس مهسا امینی را حمل می‌کنند - ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
تظاهرکنندگان در پاریس عکس مهسا امینی را حمل می‌کنند – ۲۵ شهریور ۱۴۰۲

پارک ویلمن که اکنون نام امینی را نیز گرفته است، در منطقه ۱۰ پاریس، در کنار کانالی با تورهای قایق پرطرفدار برای گردشگران قرار دارد.

 

  • میلان، ایتالیا

تجمع اعتراضی ایرانیان به مناسبت سالگرد مهسا امینی در نخستین سالگرد کشته شدن مهسا امینی روز شنبه ۲۵ شهریور با همخوانی ترانه «برای» متعلق به شروین حاجی‌پور در شهر میلان ایتالیا برگزار شد.

 

  • بروکسل، بلژیک

در اولین سالگرد درگذشت مهسا امینی، معترضان ایرانی روز جمعه در بروکسل راهپیمایی کردند.

هزاران تظاهرکننده با در دست داشتن تصاویری از مهسا امینی و بسیاری دیگر که در اعتراضات کشته شدند، خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و برپایی یک جمهوری دموکراتیک شدند.

سازمان‌دهندگان گفتند که آنها همچنین خواستار سیاست یکپارچه اتحادیه اروپا برای پاسخگو کردن حاکمان مذهبی ایران شده‌اند.

 

  • لندن، بریتانیا

در بریتانیا نیز صدها نفر در مرکز شهر لندن تجمع کردند و در حالی‌که عکس مهسا امینی را در دست داشتند، شعار «زن، زندگی، آزادی» دادند.

ای‌بی‌سی نیوز خبر داد که صدها نفر روز شنبه در مرکز لندن تجمع کردند تا به مناسبت سالگرد درگذشت مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی ـ که سال گذشته در بازداشت پلیس در ایران جان باخت ـ اعتراضات خود را علیه جمهوری اسلامی به گوش جهانیان برسانند.

تظاهرات به مناسبت کشته شدن مهسا امینی در لندن - ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
تظاهرات به مناسبت کشته شدن مهسا امینی در لندن – ۲۵ شهریور ۱۴۰۲

مریم نمازی، فعال حقوق بشر ایرانی در بریتانیا، گفت: «مهسا ژینا امینی و بسیاری دیگر نمی‌توانند بیهوده مرده باشند.» ما از همه می‌خواهیم که کشته‌شدگان را به یاد بیاورند، اما به مبارزه ادامه دهند، زیرا این مبارزه باید تا پایان پیش برود.

تظاهر‌کنندگان با شعار «زن، زندگی، آزادی»، در ‌حالی‌که عکس مهسا امینی را در دست گرفته بودند در لندن راهپیمایی کردند. اعتراضات مشابهی در ایتالیا، آلمان و فرانسه برگزار شد.

 

  • برلین، آلمان

معترضان جمهوری اسلامی روز شنبه در سالگرد مهسا امینی در برلین گرد‌هم آمدند و با سر دادن شعار‌هایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین مقامات جمهوری اسلامی در حالی‌که تصاویر مهسا امینی را حمل می‌کردند خواستار قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی و همچنین قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

به گزارش صدای آمریکا از برلین، نرگس اسکندری گرونبرگ، شهردار ایرانی‌تبار فرانکفورت در این طی سخنرانی خود در این مراسم گفت: «جامعه اروپا باید تمام معاملات خود را با جمهوری اسلامی قطع کند.»

  • تورنتو، کانادا

در تظاهرات با شکوه روز شنبه تورنتو که در آن شعار «زن زندگی آزادی» در سالگرد کشته شدن مهسا امینی دوباره طنین‌انداز شد، «حامد اسماعیلیون» در گفت‌وگویی با خبرنگار صدای آمریکا خواستار «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» شد و گفت این تظاهرات ـ که وزیر دادگستری کانادا نیز در آن شرکت دارد ـ برای نشان دادن همبستگی با ایرانیان و اصرار بر خواسته‌هایمان برگزار می‌شود.

 

  • مونترال، کانادا

تجمع اعتراضی ایرانیان برای بزرگداشت سالگرد مهسا امینی روز شنبه ۲۵ شهریور در شهر مونترال کانادا برگزار شد. معترضان با حمل پرچم سه‌رنگ ایران و تصاویری از مهسا امینی در تظاهرات مونترال شرکت کردند.

  • ادمونتون، کانادا

معترضان جمهوری اسلامی روز ۲۵ شهریور در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در مراسم بزرگداشت او با خواندن سرود «ای ایران» در شهر ادمونتون کانادا تجمع و راهپیمایی کردند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.