تهران؛ سه استاد دانشگاه تعلیق و اخراج شدند

پنجشنبه, 30ام شهریور, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – آرمیتا سراج زاهدی، استاد دانشگاه علم و صنعت به دلیل عدم رعایت حجاب، اخراج شد. از سوی دیگر، به دنبال انتشار تصاویری از جلسه دفاع لیلا حسین‌زاده از پایان‌نامه‌اش، دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ ای از تعلیق دو استاد این دانشگاه خبر داد. با احتساب این سه تن، بر اساس اطلاعات گردآوری شده هرانا، دستکم ۳۲ تن از اساتید منتقد در دانشگاه های مختلف کشور از اواخر تیرماه تاکنون به بهانه های گوناگون از تدریس کنار گذاشته شده و یا با محدودیت هایی مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شوراهای صنفی دانشجویان کشور، یک استاد از دانشگاه علم و صنعت اخراج شد.

آرمیتا سراج زاهدی، استاد مدعو رشته طراحی صنعتی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت به دلیل عدم رعایت حجاب اخراج شد. نامه اخراج به صورت شفاهی به وی ابلاغ شده است.

از سوی دیگر دانشگاه تهران در اطلاعیه ای از تعلیق دو استاد این دانشگاه خبر داد. این رویداد در پی انتشار تصاویری از جلسه دفاع لیلا حسین‌زاده از پایان‌نامه‌اش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است.

در این اطلاعیه آمده است: کمیته‌ای ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل شده و به این نتیجه رسیده که خانم حسین‌زاده محروم از تحصیل است و جلسه دفاع او غیررسمی و غیرقانونی  برگزار شده است. کلیه اقداماتی که منجر به تشکیل این جلسه غیرقانونی شده است با هماهنگی و محوریت یک عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است و شواهد و مستندات اولیه نشان می‌دهد که اعضای هیئت علمی حاضر در این جلسه غیررسمی، کنترل لازم متناسب با ارزش‌های اسلامی، ایرانی و ضوابط دانشگاهی نداشته‌اند.

در بخش دیگر این اطلاعیه بدون اشاره به هویت دو استاد تعلیق شده، آمده است: گزارش این کمیته ویژه و مستندات مربوطه به هیئت انتظامی دانشگاه تهران و معاونت دانشجویی دانشگاه ارجاع گردید و تا زمان صدور رأی دو نفر از اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه به حالت تعلیق درآمدند.

هرانا پیشتر هویت ۲۹ تن دیگر از اساتیدی که از دانشگاه اخراج، تعلیق و یا با منع تدریس رو به رو شده اند را به نام های محمدرضا نظری نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی‌ مراد زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع، محمد سلطانی، مسعود علیا، امیر مازیار، سمیه سیما، بهروز چمن آرا، سارا ملکان، مهام میقانی و محمد سعادتی گردآوری کرده است. همگی این اساتید سابقه همراهی با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را دارند.

لازم به یادآوری است موج تصفیه اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته های علوم انسانی و هنر، تاریخچه طولانی در حکومت فعلی ایران دارد که در طی سرفصل های سیاسی مختلف در کشور بیشتر یا کمتر می شود.

روزنامه اعتماد روز مورخ ۹ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: “۵۲ استادانی که از شهریور ۱۴۰۰ (آغاز فعالیت دولت سیزدهم) تا ۸ شهریور امسال، برخلاف خواست خود از بدنه آموزش عالی حذف شده‌اند، شناسایی شده اند.” این روزنامه پیشتر در گزارشی به جمع‌آوری نام‌های ۱۵۷ استاد دانشگاه که در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، پرداخته بود.

این گزارش حاکی است که دولت‌های پیاپی در جمهوری اسلامی دست‌کم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴، یعنی از حدود ۱۸ سال پیش، به اتهام «نگرش سکولار»، دست به اخراج‌های گروهی استادان عمدتاً پرسابقه زده‌اند.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.