یک‌سوم ایرانیان با اختلال‌های روانشناختی درگیرند

چهارشنبه, 19ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

بر اساس طرح ملی بررسی سلامت روانی در سال ۱۳۷۸، ۲۱ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلال‌های روانی رنج می‌رند – ATTA KENARE / AFP

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران: «خودکشی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۱۲.۷ درصد رشد داشته است»

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران، اعلام کرد که حدود یک‌سوم افراد در ایران با اختلال‌های روانشناختی مواجه‌اند. بر اساس این گزارش، خودکشی به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی در حوزه سلامت روان آمار فزاینده‌ای در ایران دارد. تعداد موارد خودکشی کامل در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۱۲.۷ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد موارد خودکشی کامل از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ یعنی طی ۱۵ سال، حدود ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشوربا اشاره به وضعیت خودکشی در ایران اعلام کرد که همزمان با افزایش آسیب‌های اجتماعی، آمار‌ها نیز نشان از افزایش مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در ایران می‌دهد. رئیس سازمان نظام پزشکی ایران هم در این مورد گفت که حدود یک‌سوم از افراد جامعه ایران از مشکلات روانشناختی رنج می‌برند.

علی فتحی آشتیانی در حاشیه همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که آمار‌ها نشان می‌دهد که رسیدگی به وضعیت سلامت روان در کشور نیاز به توجه بیشتر دارد. او همچنین تاکید کرد که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که جهان تا سال ۲۰۳۰ نیاز بیشتری به خدمات سلامت روانی دارد.

او با تاکید بر جدی گرفتن این حوزه گفت: «طرح‌های ملی مختلفی در حوزه سلامت روان انجام شده است. آخرین مطالعات در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۲۹.۷ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلالات روانی رنج می‌برند.»

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از علی فتحی آشتیانی در رتبه‌بندی بار بیماری‌ها در جهان در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) در بررسی این سوال که بیشترین ناتوانی‌ها در ایران ناشی از کدام مشکلات سلامت‌اند، اعلام شد که اختلال‌های سردرد با ۱۴ درصد افزایش، کمردرد ۲۳ درصد افزایش، اختلال افسردگی ۲۳ درصد افزایش، اختلال مرتبط با مصرف مواد مخدر ۲.۶ درصد افزایش، اختلال اضطراب ۱۰ درصد افزایش، دیابت ۷۳ درصد افزایش، گردن‌درد ۳۰ درصد افزایش، اختلالات نوزادی ۲۳ درصد افزایش، سایر اختلالات اسکلتی-عضلانی ۳۴ درصد کاهش، افت شنوایی مرتبط با افزایش سن ۳۲ درصد افزایش و نابینایی و اختلالات بینایی با ۲۶ درصد افزایش مواجه‌اند.

بر اساس طرح ملی بررسی سلامت روانی در سال ۱۳۷۸، ۲۱ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلال‌های روانی رنج می‌رند. در این پیمایش، ۱۴.۹ درصد مردان و ۲۵.۹ درصد زنان بودند. بر اساس این گزارش، پس از آن طرح ملی همه‌گیرشناسی اختلال‌های روانپزشکی در سال ۱۳۸۰ نشان داد که شیوع انواع اختلال‌های روانپزشکی در کشور ۱۰.۱۷ درصد است.

همچنین این مطالعات در سال ۱۳۸۶ در چند استان نشان داد که ۱۶.۲ درصد به نوعی از نشانه‌های اختلالات روانی رنج می‌برند. پیمایش سلامت روانی در سال ۱۳۹۰ نیز نشان داد ۲۳.۶ درصد از افراد دارای یک یا چند اختلال روانپزشکی بودند. بر این اساس، ۲۳.۴۴ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلال‌های روانی رنج می‌برند. آخرین مطالعه ملی بررسی سلامت روانی در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت که بر اساس آن، ۲۹.۷ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلال‌های روانی رنج می‌برند.

فتحی آشتیانی با اعلام افسردگی و اضطراب به‌عنوان اصلی‌ترین بیماری‌های روانی در ایران گفت: «همانطور که این رتبه‌بندی نشان می‌دهد افسردگی و اضطراب در رتبه‌های بالا قرار دارند و افزایش داشته‌اند. ضمن آنکه در این رتبه‌بندی فقط اختلالات اسکلتی-عضلانی کاهش داشت. بنابر آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در دنیا در سال ۱۹۹۰ حدود ۴۱۶ میلیون نفر بودند، اما در سال ۲۰۱۳ به ۶۱۵ میلیون نفر رسیدند. یعنی تعداد آن‌ها طی ۲۳ سال ۱۹۹ میلیون افزایش یافت.»

به گزارش تجارت نیوز، سال گذشته دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ۱۰ موضوعی را که در اولویت سلامت کشور است اعلام کرد. در این میان، مواردی وجود دارد که به حوزه سلامت روان مربوط است. در بند یک این گزارش آمده است که بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن‌ها از جمله بیماری‌های اعصاب و روان که علل متعدد داشته و به صورت مزمن فرد و خانواده را گرفتار می‌کند و هزینه بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که بخشی از آن مرتبط با کاهش کارآیی نیروی انسانی است.

چندی پیش و در ۲۶ شهریور ماه امسال، روزنامه هم‌میهن در گزارشی با استناد به نظر جامعه پزشکی، به افزایش آمار بیماران اعصاب‌ و روان در ایران پرداخت. در این گزارش، به نقل از وحید فاضلی، داروساز و مسئول فنی داروخانه ۲۲ بهمن بیمارستان شهدا در تجریش، گفته شده است که از هر پنج مراجع برای دریافت دارو در داروخانه‌ها، یک نسخه مربوط به داروهای بیماران اعصاب‌ و‌ روان یا داروهای آرامبخش، خواب‌آور و ضدافسردگی است. این پزشک داروساز با اشاره به افزایش خشم، پرخاشگری و مشکلات مرتبط با بیماری‌های اعصاب، می‌گوید: «گاهی با همکاران صحبت می‌کنیم و می‌گوییم، باید در آب تهران فلوکستین یا سیتالوپرام ریخته شود؛ از بس مردم پرخاشگر و عصبی شده‌اند.»

با اینکه تهیه داروهای آرام‌بخش، خواب‌آور و‌ ضدافسردگی بدون نسخه پزشک ممنوع است، به گفته فعالان حوزه دارو، بسیاری از داروخانه‌ها داروهایی همچون «فلوکستین» یا برخی داروهای دیگر را که برای رفع مشکل بی‌خوابی تجویز می‌شوند، بدون نسخه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

[اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، لطفا با اورژانس اجتماعی در ایران با شماره تلفن ۱۲۳، در  افغانستان، ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا، ۹۱۱ تماس بگیرید.]

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.