هه‌نگاو: پزشکان از امکان معالجه آرمیتا گراوند ناامید شده‌اند

پنجشنبه, 20ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به نقل از منابع آگاه نوشت که پزشکان آرمیتا گراوند از امکان معالجه او ناامید شده‌اند. روز چهارشنبه ۱۹ مهر نیز خبرگزاری دولتی برنا نوشت علائم حیاتی نسبتا پایدار آرمیتا گراوند طی چند روز گذشته تغییر کرده و تا حدودی «رو به وخامت» رفته است.

هه‌نگاو روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «شش پزشکی که وضعیت آرمیتا را بررسی کرده‌اند، به صراحت اعلام کرده‌اند مرگ و زندگی او دست خداست و تنها می‌توان توکل کرد.»

همچنین تیم پزشکی بیمارستان فجر به خانواده این نوجوان ۱۶ ساله گفتند «احیای سلامت فرزندشان تقریبا غیرممکن است».

بر اساس گزارش‌ها، خانواده آرمیتا گراوند همچنان تحت فشار مداوم روانی ناشی از وضعیت فرزندشان و کنترل و فشار نهادهای امنیتی هستند.

 

روز گذشته نیز برنا، خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «با این حال تلاش تیم پزشکی برای بهبود شرایط آرمیتا گراوند همچنان ادامه دارد.»

از سوی دیگر یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس با عنوان آوند فردی، با بررسی دقیق و جزیی ویدیوهای تقطیع شده از حضور آرمیتا گراوند در مترو و فایل صوتی منتشر شده از کارمند مترو در تماس با اورژانس، جزییات تازه‌ای از ماجرای رخ داده برای آرمیتا را فاش کرد.

آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که صبح روز نهم مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران بی‌هوش و به بیمارستان نظامی فجر منتقل شد و از آن زمان تاکنون در محاصره نیروهای امنیتی بستری است.

در این فضای امنیتی، گزارش یا تصویر جدیدی از آرمیتا در بیمارستان مخابره نشده است.

همچنین با گذشت ۱۰ روز از انتقال او به این بیمارستان نظامی، اطلاعات دقیق و روشنی درباره وضعیت جسمی و شرایط نگهداری این نوجوان وجود ندارد.

برخی ناظران شرایط در ایران بر این مساله تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد آن‌چه را بر آرمیتا گراوند رفته، مشمول مرور زمان کنند.

پیش‌ از این شهین احمدی، مادر آرمیتا در اعتراض به ممانعت ماموران امنیتی از ملاقات فرزندش، برای مدتی بازداشت شده بود.

دیدار خانواده این نوجوان با او و پیگیری وضعیتش محدود شده و طبق گزارش‌ها، آوا، خواهر بزرگ آرمیتا تاکنون موفق به ملاقات با او نشده است.

تلاش حکومت برای ساکت کردن خانواده و دوستان این نوجوان در حالی‌ است که شهروندان در حمایت از او اقدام به دیوارنویسی و نصب بنرهای اعتراضی می‌کنند.

ویدیوی ارسالی به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد یک شهروند روز ۱۹ مهر تصویر او را نقاشی و در پارک لاله تهران نصب کرده است.

در ویدیویی دیگر بنری با تصویر آرمیتا گراوند و جمله «نامش را فریاد کن» به چشم می‌خورد که روز سه‌شنبه روی دیواری در دانشگاه آزاد کرج نصب شد.

شاهدان عینی در روزهای گذشته گفته‌اند او به دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری هدف حمله زنی چادری که احتمالا حجاب‌بان یا از آتش‌به اختیارهای حامی حکومت بوده، هل داده شده است.

با این‌حال مقامات رسمی تاکنون درباره وضعیت جسمی و درمانی آرمیتا سکوت کرده‌اند و می‌کوشند موضوع برخورد خشن فیزیکی که احتمالا به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری با این نوجوان رخ داده است، مخدوش کنند.

به تازگی احمد وحیدی، وزیر کشور، درباره بی‌هوش شدن این نوجوان در متروی تهران گفت این مساله «کاملا روشن و شفاف» است و امکان دارد «هر روز و در هر نقطه‌ای از کشور» رخ دهد.

در همین روز شهردار تهران در اظهارنظری در جمع خبرنگاران مدعی شد واگن‌های مترو دوربین ندارند.

علیرضا زاکانی درباره انتشار فیلم دوربین‌های داخل واگن مترو که اکنون به مطالبه‌ای عمومی و همگانی تبدیل شده است گفت: «در واگن‌های مترو و اتوبوس دوربین وجود ندارد. در داخل ایستگاه‌های مترو دوربین مداربسته قرار دارد ولی داخل واگن‌ها و کابین‌ها دوربینی نیست.»

شهرداری تهران نیز اعلام کرده است قطاری را که آرمیتا گراوند در آن دچار حادثه شده، به پارکینگ منتقل کرده‌اند تا وضعیت آن بررسی و مشخص شود که واقعا دوربینی در آن وجود نداشته است.

از سوی دیگر ابراز نگرانی‌ها درباره سرنوشت این نوجوان در سطح جهان ادامه دارد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران اخیرا با اشاره به گزارش‌ها درباره حمله به آرمیتا به دلیل نداشتن حجاب اجباری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در این زمینه باید بررسی مستقل، بی‌طرف و شفاف انجام شود.

او همچنین تاکید کرد جامعه بین‌الملل باید «آپارتاید جنسیتی در ایران» را متوقف کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش‌هایی جداگانه از ضرورت پیگیری موضوع از سوی هیات بین‌المللی مستقل خبر دادند.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.