اعتراض مولوی عبدالحمید به «ممانعت از ورود روحانیان اهل سنت» به زاهدان

سه شنبه, 25ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در پی اقدام نیروهای امنیتی در ممانعت از ورود شماری از روحانیان بلندپایه اهل سنت به زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز دوشنبه آن را نشان «تنگ‌نظری» حاکمان جمهوری اسلامی خواند و تاکید کرد که خواسته مردم ایران «آزادی» است.

واکنش مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی پس از آن ابراز شد که روز شنبه ۲۲ مهر ماه نیروهای امنیتی از سفر «مولوی حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و جمعی از روحانیان شاخص اهل‌سنت به زاهدان» جلوگیری کرده و آنها را از ایست و بازرسی «کوله سنگی» زاهدان به خواف برگرداندند.

همچنین صبح دوشنبه ۲۴ مهرماه نیز نیروهای امنیتی در ورودی شهر زاهدان «مانع ورود مولوی فضل‌الرحمان کوهی، امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه انوارالحرمین پشامگ» شهرستان سرباز به مرکز سیستان و بلوچستان شدند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز دوشنبه طی سخنانی ضمن اعتراض به «منع سفر» و «ممانعت از ورود روحانیان اهل‌سنت به زاهدان»، گفت: «تنگ‌نظری و حکومت با یکدیگر همخوانی ندارند. حاکم که در راس قرار دارد باید دید بلند و سعه‌صدر داشته باشد. نباید مانع سفر علما شوند و از آنها بپرسند شما کجا می‌روید.»

او با تاکید بر اینکه مردم و روحانیان اهل سنت «متعلق به همین کشور هستند»، افزود: آنها «نباید برای سفر به زاهدان و چابهار و یا دیگر شهرها و استان‌ها با ممانعت مواجه شوند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه «شاید در بعضی کشورهایی که نظام پادشاهی و یا افکار تند حاکم است محدودیت‌هایی باشد، اما در کشورهای جمهوری» باید «آزادی» باشد، گفت: «خواسته کلی ملت نیز همین است که در کشور آزادی باشد و سختگیری نباشد.»

او با تاکید بر اینکه «روحانیان و علمای اهل‌سنت نباید برای سفر مشکل داشته باشند»، افزود: «نباید کسی از روحانیان اهل سنت ترس و واهمه‌ای داشته باشد و رفت‌وآمد و دیدوبازدید جزو سنت‌های قدیمی ماست.»

استان سیستان و بلوچستان از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ شاهد بیشترین و ادامه‌ترین اعتراضات بود و بیشترین تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات را داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.