رکوردزنی تورم مسکن | آپارتمان ۲۵ متری؛ ۲ میلیارد تومان!

یکشنبه, 30ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

قیمت مسکن از سال ۹۴ تاکنون ۲۰ برابر شده است

مرکز آمار ایران پس از ۸ ماه، به سانسور آماری وضعیت مسکن پایان داد و متوسط قیمت مسکن در تهران را اعلام کرد.
رکوردزنی تورم مسکن | آپارتمان ۲۵ متری؛ ۲ میلیارد تومان!
 
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مهم‌ترین گزارش‌های آماری اقتصادی بالاخره پس از ۸ ماه «حبس آماری» ارایه شد. روز گذشته مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت قیمت مسکن در تهران را منتشر کرد و نگاهی به عدد و رقم‌های ارایه‌شده در این گزارش می‌تواند پاسخ به این سوال را مشخص کند که چرا نهاد‌های آماری نزدیک به یکسال است که عدد و رقم تازه‌ای از بازار مسکن ارایه نمی‌کنند. چرا که مطابق این آمار، متوسط قیمت مسکن در تهران به ۸۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۸۴ درصد رشدکرده است. این در حالی است که متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در سال ۹۴ بالغ بر ۴.۲ میلیون تومان بوده و پس از ۸ سال حالا به ۸۰ میلیون تومان رسیده و ۲۰ برابر شده است!

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از ۸ ماه پیش و با جهش قیمت مسکن به بالاتر از ۵۰ میلیون تومان انتشار آمار متوسط قیمت مسکن در تهران را متوقف کردند. اتفاقی که منجر شد شفافیت بازار مسکن از چیزی که بود هم کمتر و دسترسی به داده‌ها بسیار محدود شود.

اما به هر حال اتفاق جالب در این عدد و رقم اعلام شده، سیر کاهشی تورم مسکن در تابستان بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار شهریور ماه برای سومین ماه پیاپی شاخص قیمت مسکن نزولی بوده است؛ به‌طوری که در شهریور تورم ماهانه مسکن منفی ۱.۷ درصد بوده است و در مرداد هم منفی ۰.۷ درصد. مرکز آمار در دو بخش میانگین قیمت مسکن در تهران را اعلام می‌کند؛ میانگین قیمت حسابی و وزنی.

میانگین قیمت حسابی تقریبا همان قیمت‌هایی است که بانک مرکزی تا دی ماه سال گذشته نسبت به اعلام و انتشار آن اقدام می‌کرد. بر اساس اعلام مرکز آمار، در سطح منطقه میانگین حسابی یک متر مربع زیر بنای آپارتمان‌های مسکونی محاسبه و در سطح کل شهر تهران از وزن منطقه‌ای (جهت از بین بردن اثر حجم معاملات) استفاده شده است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.