جان باختن آرمیتا گراوند؛ فضای بیمارستان فجر امنیتی و خانواده او تحت فشارند

شنبه, 6ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

 

ایران‌اینترنشنال

خبرگزاری‌های داخلی و حکومتی اعلام کردند آرمیتا گراوند صبح روز شنبه شش آبان جان باخت. منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند فشار ماموران بر خانواده این نوجوان و جو امنیتی بیمارستان فجر تشدید شده است. برخی منابع پیش‌تر دلیل بی‌هوشی آرمیتا را حمله یک زن چادری به او اعلام کرده بودند.

آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، روز ۹ مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران بی‌هوش شد و از آن زمان تاکنون زیر نظر نهادهای امنیتی در بیمارستان نظامی فجر بستری و در کما بود.

بر اساس گزارش‌ها او به دلیل حمله یک زن چادری آسیب دید. برخی این زن را «حجاب‌بان» و برخی دیگر «آتش به اختیار هوادار حکومت» معرفی کردند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی درباره علت مرگ آرمیتا نوشت: «پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه، به دلیل آسیب‌های مغزی وارده درگذشت.»

فشار بر خانواده آرمیتا و تلاش حکومت برای کنترل جو خاک‌سپاری او

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال پیکر آرمیتا گراوند همچنان در بیمارستان فجر است و با وجود پیگیری خانواده، تاکنون تحویل داده نشده است.

فضای اطراف بیمارستان نظامی فجر، امنیتی گزارش شده است.

منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند تعدادی از شهروندان و بستگان آرمیتا در بیمارستان حضور دارند.

هه‌نگاو نوشت که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده‌ آرمیتا گراوند اعلام کرده‌اند اجازه انتقال پیکر او را به کرمانشاه ندارند.

یکی از نزدیکان خانواده به هه‌نگاو گفت: «نهادهای امنیتی می‌گویند خود آن‌ها پیکر آرمیتا را در بهشت زهرای تهران به خاک خواهند سپرد.»

بر اساس این گزارش، این تصمیم با واکنش شدید خانواده گراوند مواجه شده است.

منابعی نیز به ایران‌اینترنشنال گفتند خانواده آرمیتا موظف شدند تعهد بدهد که شکایتی از هیچ ارگانی ندارند.

به گفته این منابع، اگر خانواده بخواهند مصاحبه‌ای با رسانه‌ای انجام دهند، باید با هماهنگی ماموران امنیتی باشد.

از سوی دیگر، ماموران به پزشکان گفته‌اند نظر رسمی درباره مرگ آرمیتا از طریق مراجع نظامی و امنیتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

روایت رسمی از علت مرگ آرمیتا و باور شهروندان به قتل حکومتی او

رسانه‌های وابسته به حکومت بی‌هوشی و به کما رفتن آرمیتا گراوند را ناشی از «افت ناگهانی فشار خون» اعلام کرده‌اند اما بر اساس گزارش‌های برخی سازمان‌های حقوق بشری و گزارشی که گاردین در گفت‌وگو با دو شاهد عینی منتشر کرد، دلیل بی‌هوش شدن آرمیتا، حمله به او به دلیل بر سر نداشتن حجاب اجباری بوده است.

بنا بر این گزارش‌ها، آرمیتا پس از سقوط، دچار «ضربه به مغز و به دنبال آن تشنج مداوم، کاهش اکسیژن‌رسانی مغزی و ادم مغزی» شد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در نخستین ساعت اعلام خبر مرگ آرمیتا، آن را «یک قتل حکومتی دیگر» دانستند.

مضمون مشترک این پست‌ها زیر سوال بردن روایت حکومت از دلیل جان‌ باختن این دختر نوجوان و تاکید بر «‌کشته شدن» او به دلیل ضرب و جرح از سوی ماموران حجاب‌بان در مترو است.

حکومت تاکنون از پخش فیلم‌های داخل واگن مترو که آرمیتا در آن بی‌هوش شد خودداری کرده است.

طی چهار هفته‌ای که از بستری شدن آرمیتا گراوند در فضایی امنیتی گذشت، اطلاعات زیادی درباره وضعیت او منتشر نشد.

یکی از آخرین موارد، مربوط به اطلاعات اختصاصی رسیده به ایران‌اینترنشنال در روز ۲۴ مهر و گرفتن «تعهد» از مادر و پدر آرمیتا بود. بر اساس این اطلاعات، آنان را به دفتر دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی شرق استان تهران منتقل کرده و از ایشان تعهد کتبی گرفتند که از «هیچ فرد و سازمان و نهادی» شکایت ندارند.

پیش‌ از این شهین احمدی، مادر آرمیتا، به دلیل اعتراض به ممانعت ماموران امنیتی از ملاقات او با فرزندش، برای مدتی بازداشت شده بود.

دیدار خانواده این نوجوان با او و پیگیری وضعیتش محدود و طبق گزارش‌ها، آوا، خواهر بزرگ آرمیتا تا مدت‌ها موفق به ملاقات با او نشده بود.

در دو هفته گذشته شماری از رسانه‌های حکومتی مانند خبرگزاری برنا، وابسته به وزارت ورزش خبر از «مرگ مغزی» یا وخامت وضعیت سلامتی او دادند.

این خبرها به شکل رسمی از سوی بیمارستان یا منابع دیگر تایید نشد.

آخرین اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال در هفته گذشته نشان می‌داد وضعیت جسمی این نوجوان در روزهای اخیر هیچ تغییری نکرده است و علایمی از بهبود در او دیده نمی‌شود.

با این‌حال سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز ۲۰ مهر به نقل از یک منبع نوشته بود که شش پزشک پس از بررسی وضعیت آرمیتا، نسبت به بهبود او ابراز ناامیدی کردند.

به گفته این منبع، تیم پزشکی بیمارستان فجر به خانواده آرمیتا گفته بودند احیای سلامت فرزندشان تقریبا غیرممکن است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.