بازنشستگان در تجمع‌‌‌‌های اعتراضی در چند شهر ایران: ما دیگه رای نمی‌دیم، عدالتی ندیدیم

سه شنبه, 9ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

 تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در اهواز،‌ سه‌شنبه ۹ آبان

صدای آمریکا

در ادامه اعتراض‌های بازنشستگان دست کم شش شهر ایران روز سه شنبه نهم آبان صحنه تجمع‌های بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته بود.

در اهواز، بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی این تجمع را به طور مشترک برگزار کردند.

بازنشستگان در اهواز شعار دادند: «ما دیگه رای نمی‌دیم، عدالتی ندیدیم.»

به گزارش کانال‌های تلگرامی متعلق به تشکل های بازنشستگان و کارگری،بازنشستگان کشوری در همدان در برابر ساختمان استانداری به اجرا نشدن قانون «همسان‌سازی»، تنگناهای شدید معیشتی و پایمال شدن حقوق خود اعتراض کردند.

در سنندج و کرمانشاه نیز تجمع بازنشستگان کشوری در برابر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان برگزار شد و آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی به شرایط اقتصادی خود اعتراض کردند.

در سنندج نیز بازنشستگان شعار دادند: «گرانی، تورم، بلای جان مردم.»

در ایلام و قزوین هم بازنشستگان به شرایط سخت معیشتی خود اعتراض کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و تحقق برای نیافتن مطالبات‌شان و همچنین با مطالبه آزادی بی‌قید و شرط معلمان و کارگران زندانی و اعتراض به فشار و پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه فعالان سیاسی و اجتماعی در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

بر اساس تصاویر و فیلم های منتشر شده از تجمع‌های روز سه شنبه اجرای کامل ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی یکی از خواسته‌های بازنشستگان بوده است.

بر اساس این مواد قانون تامین اجتماعی «مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حالتی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.»

این در شرایطی است که مطابق آمارها و ارقام منتشرشده مستمری اکثر بازنشستگان با حداقل مزد مطابقت ندارد.

اعتراضات و اعتصابات معیشتی اصناف و مشاغل مختلف در ایران از چندین سال پیش تاکنون ادامه دارد و از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی، مخابرات، فرهنگیان، و مستمری‌بگیران کشوری اعتراضات منظم هفتگی را در شهرهای مختلف برگزار می‌کنند.

کاظم علمداری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، از جمله دلایل عمده اعتراضات بازنشستگان در ایران را مشکلات معیشتی ذکر کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.