هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره «همدستی» تأمین‌کنندگان سلاح جنگ غزه در «جنایات جنگی»

سه شنبه, 16ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۵ آبان اعلام کرد که متحدان اسرائیل و حامیان گروه‌های مسلح فلسطینی باید انتقال تسلیحات به طرف‌های درگیر در جنگ را متوقف کنند وگرنه ممکن است «به عنوان همدست در جنایت جنگی» شناخته شوند.

در بیانیه این سازمان بین‌المللی غیردولتی، در این خصوص از ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و آلمان به عنوان ارسال‌کنندگان جنگ‌افزار برای اسرائیل و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تأمین‌کننده سلاح برای گروه حماس نام برده شده است.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که «اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در جریان خصومت‌های کنونی مرتکب تخلفاتی جدی شده‌اند که به جنایات جنگی تبدیل شده است. حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ صدها غیرنظامی را در اسرائیل به قتل رساندند و بیش از ۲۰۰ نفر را گروگان گرفتند. اسرائیل سپس برق، سوخت، غذا و آب را به روی مردم غزه بست و کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش را به شدت کاهش داد، که همه این اقدامات مصداق مجازات دسته‌جمعی است.»

برونو استگنو، از مسئولان ارشد در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که «در اسرائیل و فلسطین، غیرنظامیان در مقیاسی که در تاریخ اخیر سابقه نداشته مجازات و کشته می‌شوند و ایالات متحده، ایران و سایر دولت‌ها در صورت ادامه کمک‌های نظامی به ناقضان شناخته‌شده این جنگ، در خطر شریک شدن در نقض فاحش [حقوق بشر] قرار می‌گیرند.»

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده است که «تهیه سلاح‌هایی که آگاهانه و به‌طرزی چشمگیر به حملات غیرقانونی کمک می‌کند، می‌تواند کسانی را که آنها را تهیه می‌کنند در جنایات جنگی شریک کند.»

این سازمان افزوده است که «تخلفات حقوق بشری کنونی به دنبال سال‌ها نقض سیستماتیک، از جمله حملات هوایی غیرقانونی به غزه توسط نیروهای اسرائیلی، شلیک بی‌رویه موشک به سوی سکونتگاه‌های غیرنظامی در اسرائیل از سوی گروه‌های مسلح فلسطینی، و جنایات اسرائیل علیه بشریت از طریق برقراری آپارتاید و آزار و اذیت فلسطینی‌ها، بدون مجازات انجام می‌شود.»

این بیانیه درحالی منتشر شده است که در همین روز یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای ارسال بمب‌های دقیق به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار برای اسرائیل است.

برای اولین بار روزنامه وال‌استریت جورنال در روز نهم آبان (۳۱ اکتبر) در مورد برنامه تحویل این سلاح‌ها که از نوع هدایت‌شونده است و توسط هواپیماهای جنگی شلیک می‌شود، خبر داد.

به نوشته دیده‌بان حقوق بشر، بریتانیا از سال ۲۰۱۵ مجوز فروش جنگ‌افزار به ارزش ۴۴۲ میلیون پوند (۵۳۹ میلیون دلار) به نیروهای اسرائیلی، شامل هواپیما، بمب و مهمات را صادر کرده است.

کانادا ۴۷ میلیون دلار کانادا (۳۳ میلیون دلار) سلاح در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به اسرائیل فرستاده و آلمان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مجوزهایی را برای فروش ۸۶۲ میلیون یورو (۹۱۶ میلیون دلار) جنگ‌افزار به اسرائیل صادر کرده است.

در همین حال، رهبری حماس در ژانویه ۲۰۲۲ علناً اعلام کرد که حداقل ۷۰ میلیون دلار کمک نظامی از ایران دریافت کرده است، اما مشخص نکرد که این حمایت در چه مدت زمانی ارائه شده است.

جمهوری اسلامی ایران جزئیات حمایت‌های تسلیحاتی از حماس را منتشر نمی‌کند؛ هر چند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها گفته است که حکومتش به هر گروه و فردی که مقابل اسرائیل بایستد، کمک کرده و خواهد کرد.

با استفاده از بیانیه دیده‌بان، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ/ ب.ب

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.