تداوم اعتراضات صنفی؛ کارگران فولاد، رانندگان دیزلی و کارکنان نفت آغاجاری تجمع کردند

شنبه, 20ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

تشدید مشکلات اقتصادی در ایران، تجمعات اعتراضی صنفی در شهرهای مختلف را ادامه‌دار کرده است. روز ۲۰ آبان کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، رانندگان خودروهای دیزلی در زابل و کارکنان شاغل و بازنشسته کارخانجات صنعت فولاد در شهرهای اهواز و اصفهان تجمع کردند.

گزارش و ویدیوهایی در روز شنبه از تجمع مال‌باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین تاکستان مقابل دادگستری استان قزوین منتشر شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم از تداوم تجمع کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در روز ۲۰ آبان خبر داد.

تجمع‌کنندگان خواهان رسیدگی به مطالباتی چون «عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت»، «حذف کامل سقف‌ حقوق»، «حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی» و… هستند.

کمبود سوخت و تجمع رانندگان خودروهای دیزلی

هم‌زمان در زابل، شماری از رانندگان خودروهای دیزلی در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها، سهمیه سوخت خودروهای دیزلی از ۹۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر کاهش یافته است.

خبرگزاری صداوسیما به نقل از یک راننده نوشت که علاوه بر کاهش سهمیه سوخت در بسیاری از جایگاه‌ها نیز سوخت موجود نیست و به‌موقع خدمات‌رسانی نمی‌کنند.

این خبرگزاری همراه با دیگر رسانه‌های وابسته به حکومت طی ماه‌های گذشته بحران کمبود سوخت در ایران را تکذیب کرده و ایجاد صف مقابل جایگاه‌ها را به خرابی قطعات برخی نازل‌ها و سفرهای تابستانی نسبت داده بود.

اتفاقات اخیر در حوزه تامین سوخت اما از زمانی روی داد که وزارت نفت ایران در پی ناترازی تولید و مصرف بنزین، توزیع این فرآورده را کاهش داد.

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال در ماه‌های گذشته نشان می‌داد وزارت نفت به بهانه جلوگیری از قاچاق، توزیع بنزین را در برخی مناطق از جمله استان‌های مرزی کاهش داده تا بخشی از ناترازی را جبران کند.

در پی اعتراضات روز شنبه، علیرضا ملاشاهی، فرماندار زابل در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصمیم کاهش سهمیه پایه سوخت را یک «سیاست ملی» خواند که ادامه خواهد داشت.

او مدعی شد تجمع‌کنندگان و معترضان از خودروهای نیمه‌سنگین به منظور فروش سوخت استفاده می‌کنند.

اعتصاب و تجمع صنعت فولاد

روز شنبه بازنشستگان نفت شاهین شهر اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هم‌زمان، شماری از کارکنان شاغل در کارخانجات گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز دست از کار کشیده و اعتصاب و تجمع کردند.

اعتراض این کارکنان به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت نشدن حقوق‌هاست.

 

ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده از اهواز همچنین حاکی از بروز درگیری میان حراست با کارگران اعتصاب‌کننده است.

کارگران خطاب به نیروهای حراست شعار «بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

کارکنان این مجموعه پیش‌تر نیز بارها به دلیل عدم رسیدگی به مطالباتشان اعتراض کرده بودند. یکی از آخرین نمونه‌ها مربوط به اعتصاب آنان در ۱۸ آبان بود.

علاوه بر اهواز، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، گیلان و مازندران نیز روز ۱۴ آبان‌ تجمع کردند.

عدم رسیدگی به مطالبات صنفی و معیشتی کارگران و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شرایطی است که برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران از حرکت صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی به سمت رکود خبر می‌دهند.

تداوم نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی از جمله نشانه‌های رکود مورد اشاره ناظران است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.