بیانیه‌های عفو بین‌الملل و انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی به مناسبت آبان ۹۸

پنجشنبه, 25ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

عفو بین‌الملل و انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای پی‌اس۷۵۲ به مناسبت چهارمین سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در بیانیه‌هایی جداگانه با خانواده‌های جان‌باختگان این اعتراضات اعلام همبستگی کرده و بر محاکمه عاملان و آمران «فجایع آبان» تاکید کردند.

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۲۵ آبان، در بیانیه‌ای با اشاره به آغاز اعتراضات سراسری در ایران از سال ۱۳۹۶«بحران مصونیت از مجازات» مقامات حکومت ایران و «ناکافی بودن اقدامات جامعه بین‌المللی» دراینباره را از دلایل توسل جمهوری اسلامی به «خشونت روزافزون» ذکر کرده است.

این سازمان حقوق بشری با انتشار ویدیویی از شماری از جان‌باختگان اعتراضات «آبان خونین ۱۳۹۸» با بازماندگان «جویای حقیقت و عدالت» اعلام همبستگی کرده است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی هم «قتل» بیش از هزار و پانصد نفر از معترضان در آبان ۱۳۹۸ «توسط جمهوری اسلامی» را «کشتار گسترده» و «جنایات فراموش‌نشدنی» خواند.

این انجمن در بیانیه‌ای با یادآوری «بی‌احترامی» به پیکر بسیاری از جان‌باختگان و «فشار شدید امنیتی» بر خانواده‌های آنان تاکید کرد که «برخی از اعضای خانواده‌ها همچنان به گناهی ناکرده در زندان هستند.»

منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، والدین دادخواه پویا بختیاری، از جمله خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ هستند که در حال حاضر در زندان بسر می‌برند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی با اعلام همراهی وهمدلی با تک تک خانواده‌های آبان، خواستار برگزاری «دادگاه‌هایی مستقل و بی‌طرف در ایران آینده» و مجازات عاملین و آمرین «فجایع آبان» شد.

این انجمن تاکید کرده است که «ما قاتلین فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

اعتراضات آبان ۹۸ در پی افزایش ناگهانی نرخ بنزین آغاز شد و به سرعت به اعتراضاتی گسترده علیه حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد. حکومت ایران همزمان با قطع اینترنت به سرکوب خونین معترضان دست زد و علاوه بر کشتن و مجروح کردن صدها تن اقدام به بازداشت هزاران تن دیگر کرد.

خبرگزاری رویترز شمار معترضان جان‌باخته در جریان سرکوب ماموران حکومت را هزار و پانصد نفر گزارش داده است.

روزنامه نیویورک تایمز، هم در آن زمان اعتراضات آبان ۹۸ را «بدترین ناآرامی‌ها» در ایران در ۴۰ سال گذشته و عمده معترضان را متشکل از جوانان بیکار یا کم‌درآمد توصیف کرد.

همزمان با چهارمین سالگرد سرکوب خونین آبان ۹۸، شماری از شهروندان هم با انتشار ویدیوهایی یاد معترضان جان‌باخته از جمله پویا بختیاری را گرامی داشتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.