۱۲۰ پروژه معدنی به روس‌ها واگذار می‌شود؛ معادن ایران در مشت روس‌ها

شنبه, 27ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

دیدار پوتین و رئیسی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) جمهوری اسلامی از واگذاری ۱۲۰ پروژه اکتشافی به روس‌ها در آینده نزدیک خبر داده و گفته که شاید چینی‌ها هم برای اکتشاف و توسعه در بخش معدن به ایران بیایند.

علیرضا شهیدی تاکید کرده که امیدواریم تا آذرماه تفاهم‌نامه با روس‌ها را به امضا برسانیم.

آنطور که صحبت‌های این مقام مسئول نشان می‌دهد قرار است که اجرای ۱۲۰ پروژه معدنی بطور کامل به روس‌ها واگذار شود و روس‌ها آموزش نیروی انسانی ایرانی را نیز انجام دهند.

به گفته معاون وزیر صمت در صورتی که کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه در ۱۲ و ۱۳ آذر برگزار شود، تفاهم‌نامه این همکاری در همان تاریخ منعقد می‌شود.

کارشناسان واگذاری حجم بالایی از معادن کشور به روس‌ها را در راستای قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه ارزیابی می‌کنند. قراردادی که شهریور‌ماه ۱۴۰۱ رسانه‌های ایران پیش‌نویس آن را سوغات ابراهیم رئیسی از سفر روسیه قلمداد کردند.

ابراهیم رئیسی نیز پنجشنبه ۲۴ شهریور ماه در دیدار با پوتین گفته بود که قرارداد بزرگ جدید بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه منجر به «صعود روابط دوجانبه» می‌شود. وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری نیز در گزارشی از این سفر در همان روز نوشت که هفته آینده یک هیات بزرگ از نمایندگان تجاری روسیه شامل ۸۰ شرکت عازم تهران می‌شوند.

رسانه‌های ایران حضور روسیه در پروژه‌های اقتصادی از جمله نفت و گاز را برنامه روسیه برای مهار ایران در بازارهای رقابتی عنوان کرده‌اند.

وب‌سایت «تجارت نیوز» در پنجم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و با مطرح شدن مذاکرات دو کشور برای توافق ۲۰ ساله نوشت که منافع اقتصادی روسیه از نزدیکی به ایران هم تا حدی روشن هستند. به نوشته این وب‌سایت اقتصادی در جریان اکتشاف «میدان گازی چالوس» گفته می‌شد این میدان ایران را به جایگاه نخست در زمینه منابع گاز طبیعی در جهان ارتقا داده است پس روس‌ها پا پیش گذاشتند و قول صادرات از این میدان گازی به اروپا را دادند تا به اصطلاح، «شیر صادرات» گاز ایران به اروپا دست خودشان باشد.

در این گزارش همچون سایر رسانه‌ها سیاست ایران پس از نزدیک به یک دهه، بازگشت به «نگاه به شرق» عنوان شده بود.

هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۱ نیز نشریه «واشنگتن فری بیکن» از شرقی شدن سیاست خارجی در ایران نوشت و تاکید کرد که چین قصد دارد در قالب قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۵ ساله ایران و چین تجهیزات جاسوسی پیشرفته‌ای را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد که امکان سرکوب بیشتر معترضین و مخالفان را به دستگاه‌های اطلاعاتی می‌دهند.

ابراهیم رئیسی نیز در ۲۶ بهمن ماه سال گذشته در سفر خود به پکن گفته بود که در این سفر اجرایی شدن «سند راهبردی ۲۵ ساله» که بین ایران و چین به امضاء رسیده، دنبال خواهد شد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.